Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل موثر در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بود. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها تحقیقی توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مسئولین ورزش استان(618 :N) که نمونهها از بین شهرستانهای استان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند(227:n). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای مشتمل بر 35 گویه تنظیم شد که روایی آن توسط اساتید و متخصصان حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی و پایایی آن توسط آلفا کرونباخ(92/0) در جامعه هدف به دست آمد. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که میزان تاثیر اهداف باشگاه، عوامل رقابتی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بیشازحد متوسط است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و اولویتبندی عوامل موثر بر قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان به ترتیب اهداف باشگاه، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی بود. در نتیجه برای تعیین قیمت اثربخش در بخش خدمات با توجه به ویژگیهای خاص خدمات که نمایانگر پیچیدگی قیمتگذاری در این بخش است باید از مجموعه عوامل بهطور موثر استفاده کرد.
The purpose of the study was to investigate the factors affecting the pricing of sports clubs in Golestan Province. The present study has as objective and as descriptive cross sectional descriptive study. Survey of community sports officials (N: 618) that were active in the city were selected by stratified random sampling (n: 227). The questionnaire consists of 35 items by professors and experts set the validity and reliability by Cronbach's alpha of Physical Education and Sports Science (r: 0.92) in the target population, respectively. The results showed that the factors that affect the pricing of Sports significant positive correlation was observed and Factors affecting the pricing of services to the sports club goals, economic, competitive factors, political and cultural factors are. As a result, the effective price for the service sector Due to the specific characteristics of services that reflect the complexity of pricing in this section Factors must be effectively used.