Abstract:
چسبندگی هزینه وضعیتی است که مدیران تمایل به افزایش ظرفیت تولید بهنگام مواجه با افزایش فروش بوده اما در صورت کاهش تقاضا مایل به کاهش ظرفیتهای بلا استفاده خود نیستند. در اصلاح به این پدیده چسبندگی هزینه نیز گفته میشود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر مولفه ی سرمایه اجتماعی بر رفتار نامتقارن هزینهها میباشد. بدین منظور شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1381 تا 1398 مشتمل بر 98 شرکت یا بعبارت دیگر 1666 سال – شرکت مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آزمون فرضیه این پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین سرمایهاجتماعی و چسبندگی هزینهها وجود دارد به عبارت دیگر افزایش سرمایه اجتماعی موجب افزایش چسبندگی هزینهها میشود. از نتیجه این پژوهش میتوان استنباط نمود تصمیمات مدیران در زمانی که مولفههای سرمایه اجتماعی افزایش مییابد تغیر میکند. در واقع با افزایش سرمایهاجتماعی، مدیران تمایل کمتری برای کاهش هزینهها در دورههای رکود دارند چراکه ایشان وجود هنجارهای مشارکتی قوی بیرونی را درک کرده و تصمیمات خود را در راستای اجتناب از مجازاتهای اجتماعی بنا میدارند.
Cost stickiness is a situation in which managers tend to increase production capacity while increasing sales, but if demand decreases, they do not want to reduce their unused capacity. In this research, the aim is to investigate the effect of social capital component on asymmetric cost behavior. For this purpose, companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2002 to 2020 customers in 98 companies )or in other words 1666 years- the company(
has been examined. The result of testing the hypothesis of this study showed that there is a positive and significant relationship between social capital and cost stickiness. In other words, increasing social capital increases cost stickiness. From the results of this study, it can be inferred that managers' decisions change when the components of social capital increase. In fact, with the increase in social capital, managers are less inclined to reduce costs during periods of recession because they understand the existence of strong external participation norms and base their decisions on avoiding social punishment.
Machine summary:
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر چسبندگی هزینه: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران مصطفی مسلمی 1 امیر جوادی نیا 2 تاریخ دریافت: 15/03/1400 تاریخ چاپ: 13/07/1400 چکیده چسبندگی هزینه وضعیتی است که مدیران تمایل به افزایش ظرفیت تولید بهنگام مواجه با افزایش فروش بوده اما در صورت کاهش تقاضا مایل به کاهش ظرفیت های بلا استفاده خود نیستند.
وجود پیوندهای اجتماعی قوی بین مدیران و کارکنان، همراه با رفتار بشر دوستانه توسط مدیریت، بر تصمیمات مربوط به میزان اشتغال شرکتها تأثیرگذار است (Leana and van Buren,1999;Droege and Hoobler,2003).
علاوه بر این، مدیران مناطق با سرمایه اجتماعی بالا تمایل به خوشبینی بیشتری دارند (De Carolis and Saparito,2006) که این امر باعث ارزیابی تقاضا بصورت خوشبینانه شده و باعث عدم تناسب هزینهها با فعالیتهای جاری میگردد.
یافته مطابق با پیش بینی بوده بطوریکه به نظر میرسد سرمایه اجتماعی مدیران را از اتخاذ تصمیمات محدود کننده منابع و نیز رفتار فرصت طلبانه که باعث چسبندگی هزینهها میشود، باز دارد.
نتیجه آزمون فرضیه این پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین سرمایهاجتماعی و چسبندگی هزینهها وجود دارد به عبارت دیگر افزایش سرمایه اجتماعی موجب افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
نتیجه آزمون فرضیه این پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین سرمایهاجتماعی و چسبندگی هزینهها وجود دارد به عبارت دیگر افزایش سرمایه اجتماعی موجب افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
In other words, increasing social capital increases cost stickiness.