Abstract:
مقالۀ حاضر گزارش پژوهش تجربی است که به بررسی نحوۀ نگرش به پاندمی کرونا و مطالعۀ نگرش دینی در این دوران از منظر جامعهشناسی شرّ در پیوند با جامعهشناسی دین میپردازد. نمونۀ تحقیق حاضر تشکیل شده است از 273 نفر از ایرانیان ساکن داخل کشور که به صورت آنلاین مورد پرسش قرار گرفتهاند. اهداف این تحقیق توصیفی عبارتند از 1) سنجش نگرش در مورد دوگانۀ ماهیت طبیعی ویروس کرونا در مقابل ماهیت الهی آن، 2) سنجش نگرش در مورد دوگانۀ خیر یا شرّ بودن ویروس کرونا، 3) بررسی همبستگی نگرشها در هر دو مورد با مولفههای ایمان به خداوند. اولین یافتۀ پژوهش آن است که در اثر همبستگیهای موجود میان نگرش به دوگانههای ماهیت الهی/طبیعی و خیر/شرّ بودن ویروس کرونا، دوگانۀ مرکب و جدید «خیر الهی» در مقابل «شرّ طبیعی» پدید آمده است. دومین و مهمترین یافته آن است که بررسی همبستگی میان مولفههای ایمان به خدا از سویی، با نگرش به دوگانههای خیر الهی و شرّ طبیعی از سوی دیگر، از وجود دو سنخ متفاوت دینداری در مواجهه با ویروس کرونا پرده برمیدارد: دینداری تفکّرگرا و دینداری تصوّرگرا. دینداری تفکّرگرا پیرامون قطب شرّ طبیعی این دوگانه، و دینداری تصوّرگرا حول قطب خیر الهی آن شکل گرفته است.
Machine summary:
دومين و مهم ترين يافته آن است که بررسي همبستگي ميان مؤلفه هاي ايمان به خدا از سويي، با نگرش به دوگانه هاي خير الهي و شر طبيعي از سوي ديگر، از وجود دو سنخ متفاوت دينداري در مواجهه با ويروس کرونا پرده برمي دارد: دينداري تفکرگرا و دينداري تصورگرا.
ک. نوسباوم ،١٤ ١٩٨٦: ٨٧-١١٧)، _______________________________________________________ 1 María Pía Lara 2 Susan Neiman 3 malum metaphysicum 4 Otfried Höffe 5 William Stuart Frederick Pickering 6 Massimo Rosati ٧در اين خوانش ، شر موضوع فلسفۀ دين به ويژه اديان توحيدي قرار ميگيرد.
گروه _______________________________________________________ 1 Isabel Cabrera 2 Karl Heinrich Marx 3 David Émile Durkheim 4 anomie 5 Maximilian Karl Emil Weber 6 théodicée / theodicy 7 Hannah Arendt 8 Pierre Bourdieu 9 Jeffrey Charles Alexander 10 Zygmunt Bauman 11 Jean Baudrillard 12 Ari Hirvonen 13 Anam Shahid & Maria Sumbul 14 Hasina Julfa Choudhury 15 Rahul N.
9 Marjan Wijers 10 Toward a Sociology of Evil 134 سؤال ديگر در مورد جامعه شناسي شر آن است که موضوع اين حوزة مطالعاتي چيست يا چه بايد باشد؟ با مرور پژوهش هاي صورت گرفته در اين حوزه ميتوان به وضوح تشخيص داد که جامعه شناسي شر از ابتدا (و البته تا کنون ) موضوع اساسي خود را به شر اجتماعي محدود کرده است .