Abstract:
کلمه فضل ومشتقاتی ازآن حدود یک صد مرتبه در آیات متعددی از قرآن ذکرشده و
غالبا این کلمه به ذات قدوس الله وصفات وافعال اونسیت داده شده است. خدای
سبحان نوع انسان را به لحاظ خلقت برموجودات دیگری برتری داده. این برتری در نیع
انسان عمومیت دارد و مرتبه ای ازآن هم به پیامبران عطا شده است. ودربین خود
پیامبران هم خدای کریم بعضی را بربعضی دیگرتفضیل داده است. متقین از انسانها
نسبت به دیگران برتری هائی دارند که امیرالمژمنین علی(ع) درمقام توصیف کامل
آنها به آن فضیلتها اشارهای کرده است.
درآیات قرآن ذات قدوس اه دارای «فضل عظیم» و «فضل کبیر) نامیده شده است. و
انسان میتواند از ناحیه دعا و درخواست از مراتب رفیع فضل اوبهره مند شود. ودراثر
اهمال وترک دعا از مراتب برترفضل اومحروم خواهد شد.حضرت زینب (س) بلحاظ
تکریمی که پیامبرخدا (ع) که وامامان معصوم (ع) ازاوبه عمل آوردهاند وسخنانی که درباره او ذکر کرده اند واعمال ورفتارهانی که از او صادرشده» دارای شخصیت قدسی
خاصی بود واز فضل پروردگار عالمیان در مراتب رفیعی بهره مندبود.
او دارای علم وفهمی بود که از غی رطریق تعلیم وتعلم ازنوع عادی حاصل شده بود.
بلکه از طریق نوعی وحی به اوعطا شده بود. فقدان رسول خدا (ص) حادثهای بسیار
حزن انگیزومصیبتی عظیم بود و بلکه به دلالت کلامی ازامیرالمومنین (ع) بزرگترین
حادثه تاریخ حیات انسانها بود جون درآن حادثه جریان مبارک نبوت واخبارآسمانی
به روی انسان ها بسته شد وبعد از فاصله اندکی ا زآن حادثه، مصیبت عظیم رحلت
و شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) واقع شد ومقام معلمی آن حضرت
برای بانوان به عهده دخترش حضرت زینب(س) قرار گرفت در حالیکه او هنوز در
سنین کودکی وتقریبا پنج سالگی قرار داشت.ومبتلا به دومصیبت عظیم بافاصله
کوتاهی شده بود کمالات روحی حضرت زینب الا مثل جدش رسول امّه ومادرش
فاطمه زهرا وهمه امامان معصوم (ع) تجلی وظهوری ازعلوم وفضائل قرآن مجید بود.
Machine summary:
کليـد واژه هـا: حضـرت زينـب کبـري ؟، شـخصيت زينـب کبـري ؟، رسـول اکـرم ؟، اميرالمؤمنين ؟، فاطمه زهرا؟، امام حسـن ؟، امام حسـين ؟، امام سـيد السـاجدين ، جهـاد علمـي ، آيـه اسـترجاع ، صبـر در مصيبـت هـا، دفـاع از ديـن خـدا، حمايـت از حجـت هـاي پـروردگار، علـم بـدون تعليـم ، تقـواي اکتسـابي ، فضائـل و کمـالات حضـرت زينـب ؟ مقدمه بعثــت پيامبــران و تجهيــز آن ذوات مقدســه بــه علــم و قــدرت و لــوازم رســالت و نبــوت و اســکان آنهــا در عالــم دنيــا و بيــن انســانها، از عظ يــم تريــن نعمــت هــاي پــروردگار عالميــان بــه بنــدگان اســت و بلکــه بــه لحــاظ مجمــوع آنچــه کــه بــه موضــوع نبــوت و اخبــار آســماني و هدايــت انســانها از ايــن طريــق در مســير مقاصــد زندگــي و رهبــري بســوي مقصــد آفرينــش مربـوط مي شـود، ايـن نعمـت بالاتريـن مرتبـه از نعمـت هـاي پـروردگار و عامـل تبديـل دارائي هـا و قـواي وجـودي انسـان بـه «نعمـت » محسـوب مـي شـود.
فضــل پــروردگار عالميــان در درجــات متفاوتــي شــامل انســان هــا مــي شــود حتــي بعضــي از پيامبــران نســبت بــه بعضــي ديگــر داراي فضائــل / فضايل و کمالات قرآني حضرت زينب ؟ شمارە ١٠٦-١٠٥ 9 خاصـي از ناحيـه مشـيت او- جـل جلالـه - مـي باشـند بـه طـوري کـه فرمود: ِ بعضهـم علـي بعـض منهـم مـن کلـم الله ورفـع بعضهـم درجات >(البقـرة ٢٥٣/٢) َ ِ ٍ ٍ همچنيـن در آيـات قـرآن مجيـد بهـره منـدي از نعمـت هـاي خـدا- عزوجـل و يـا بعضـي از آنهـا فضلـي محسـوب شـده و آن فضـل هـم بـه ذات قـدوس الله - جـل جلالـه - نسـبت داده شــده يعنــي مــراد از فضــل دربــاره انســان هــا صرفــا داشــتن نوعــي برتــري و رفعــت يــک انســان ِ نسـبت بـه ديگـران نيسـت !