Abstract:
مقدمه: در بین نوجوانان و جوانان استفادة مشکلآفرین از اینترنت به یک عامل تهدید کنندة سلامت تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای خودکنترلی پایین در رابطة ویژگیهای شخصیتی و رفتار استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش: 450 دانشجو (230 پسر و 220 دختر) به فهرست پنج عامل بزرگ (جان و استریستاوا، 1999)، مقیاس خودکنترلی پایین (گراسمیک، تیتلی، بورسیک و آرنیکلیو، 1993) و مقیاس غربالگری استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت (جلینکینگ و همکاران، 2014) پاسخ دادند. نتایج: یافتهها نشان داد که در کل نمونه و در هر دو گروه دانشجویان دختر و پسر، مدل واسطهمندی نسبی خودکنترلی پایین در رابطة ویژگیهای شخصیتی و استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری نشان داد که روابط بین متغیرها در دو گروه دانشجویان دختر و پسر همارز بودند. نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به دانشجویان دختر و پسر، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بخشی از پراکندگی بین قلمروهای مفهومی ویژگیهای شخصیتی و رفتار استفادة پرخطر از اینترنت از طریق تغییر در نمرات خودکنترلی پایین دانشجویان دختر و پسر قابل تبیین است.
Introduction: Problematic internet use has become a health threat among adolescents and young adults. The aim of present research was to investigate the mediating role of low self-control in the relationship between personality traits and problematic and risky Internet use in male and female students. Method: The results showed that the partial mediation model of low self-control had a good fit with the data in the relationship between personality traits and problematic and risky internet use in total sample and in both groups of male and female students. In addition, the results of group allocation of structural relationships showed that the relationships between the variables were equivalent in the two groups of male and female students. The results showed that all regression weights were statistically significant in the general model and models related to male and female students. Results: The results showed that the partial mediation model of low self-control had a good fit with the data in the relationship between personality traits and problematic and risky internet use in total sample and in both groups of male and female students. In addition, the results of group allocation of structural relationships showed that the relationships between the variables were equivalent in the two groups of male and female students. The results showed that all regression weights were statistically significant in the general model and models related to male and female students. Discussion and conclusion: The results showed that part of variance between the conceptual domains of personality traits and risky internet use behavior can be explained by changes in the low self-control scores of male and female students