Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش جیگ ساو بر شادکامی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان گلستان است که با روش نمونهگیری خوشهای از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی شهر آق قلا انتخاب شد و به قید قرعه یکی از مدارس ابتدایی شهرستان انتخاب شد سپس از بین پایههای تحصیلی پایه ششم به طور تصادفی انتخاب شد و از بین دانشآموزان آن، آن دسته از دانشآموزانی که دارای نمره خوب و خیلی خوب در درس مطالعات اجتماعی و انظباط خوب و خیلی خوب بودند به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند که در نهایت 30 دانشآموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و سازگاری اجتماعی بل بود. در پژوهش حاضر روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان حوزه مشاوره و آموزش و متخصصان روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات جزئی مورد تایید نهایی گرفت و پایایی پرسشنامه هم با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 75/0 و 71/0 بدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش جیگ ساو تاثیر مثبت و معناداری بر شادکامی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش جیگ ساو موجب افزایش شادکامی و ارتقا سازگاری اجتماعی دانشآموزان میگردد.
Machine summary:
با توجه به مطالب بیان شده میتوان دریافت که روش تدریس جیگساو بر تفکر انتقادی، پرورش مهارتهای تفکر، هوش هیجانی و بهبود وضعیت روانشناختی دانشآموزان موثر میباشد زیرا که این الگو سبب ایجاد انگیزه در دانشآموزان به جستجو و کاوش و تجزیه و تحلیل اطلاعات میگردد که میتواند بر تفکر و افزایش فعالیت دانشآموزان موثر باشد از طرفی شادکامی دانشآموزان یک از عوامل بسیار مهم در پویایی، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است و برخورداری از سازگاری اجتماعی یکی از نیازهای اساسی هر دانشآموزی است تا بتواند با تغییرات محیطی که در آن تحصیل میکند تطبیق یابد و کسب یادگیری کند.
در پژوهش حاضر روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان حوزه مشاوره و Gömleksiz Ghaith Bell آموزش و متخصصان روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات جزئی مورد تایید نهایی گرفت و پایایی پرسشنامه هم با استفاده از آلفای کرنباخ 71/0 بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامه دارد.
فرضیه دوم: آموزش به روش جیگ ساو تاثیر مثبت و معناداری بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارد.
با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که با توجه به اینکه آموزش جیگ ساو بر شادکامی و سازگاری اجت Munafò Nikola & Baikon دانشآموزان مؤثر است بنابراین با تقویت معلمان در جهت ارتقای سطح خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، عزت نفس و شادکامی دانشآموزان از طریق تلفیق موارد ذکر شده با محتوای دروسی همانند علوم اجتماعی، فارسی و ...
Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teaching English as a foreign language to engineering students (Case of Firat University, Turkey).