Abstract:
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش خودآگاهی بر مهارتهای زندگی با روش کمی و از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) - شهرری در سال تحصیلی99_98 بود. به دلیل شیوع بیماری کرونا، 22 نفر از زنان متاهل و مجرد به روش در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات نیز غیر تصادفی و از نوع در دسترس بود. جلسات آموزشی مهارت خودآگاهی به دلیل شیوع ویروس کرونا بهجای کلاسهای حضوری، بهصورت مجازی تشکیل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای زندگی بود. روش آماری روشT همبسته بود که با توجه به نمره sig که عدد 0/29 بود و این عدد از 0/05 کوچکتر بود؛ لذا فرض صفر رد و فرض خلاف تائید گردید، درنتیجه با احتمال95 درصد رابطه معنادار است. با آموزش مهارت خودآگاهی فرد به بینشی دست پیدا میکند که میتواند مسیر یادگیری دیگر مهارتها را برایش هموار کند و از پس چالشهای زندگی برآید و کامل این مسئله در نتایج این پژوهش مشهود بود.
The aim of this study was the effect of self-awareness training on life skills with quantitative and quasi-experimental methods. The community of psychology students of Yadegar Imam (AS) -Shahrari Branch of Azad University in the academic year of 2019-2020. Due to the prevalence of coronary heart disease, 22 married and single women were selected by available methods. The data collection method was also non-random and available. Self-awareness training sessions were held virtually instead of face-to-face classes due to the spread of the coronavirus. The research tool was a life skills questionnaire. The statistical method was correlated with T method which according to sig score. Which was 0.029 and this number was less than 0.05; Therefore, the null hypothesis was rejected and the hypothesis was rejected, thus the relationship with 95% probability is significant. By teaching self-awareness skills, a person gains an insight that can pave the way for him to learn other skills and overcome life challenges, and this issue was evident in the results of this study.
Machine summary:
تأثیر آموزش خودآگاهی بر مهارتهای زندگی در دوران کرونا فاطمه نیکوفرد1، علی اکبرصلاحی2 دانشجو مقطع کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، ایران (نویسنده مسئول).
بر اساس یافتههاي این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مهارت خودآگاهی برافزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش پرخاشگري دانشآموزان مؤثر است.
با توجه به ویژگیهای ذکرشده در این پژوهش میخواهیم بدانیم که آیا آموزش خودآگاهی بر مهارتهای زندگی تأثیر دارد یا خیر؟ روش پژوهش پژوهش کمی و از نوع شبه آزمایشی است.
جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی روانشناسی دختر متأهل و مجرد دانشگاه آزاد یادگار امام (ره) واحد شهرری در سال تحصیلی99_98 بود.
میانگین، انحراف معیار، درجه آزادی، ضریب معناداری پیشآزمون و پسآزمون دانشجویان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اصلی: بین آموزش خودآگاهی بر مهارتهای زندگی تأثیر وجود دارد.
با آموزش مهارت خودآگاهی فرد به بینشی دست پیدا میکند که میتواند مسیر یادگیری دیگر مهارتها را برایش هموار کند و از پس چالشهای زندگی برآید و کامل این مسئله در نتایج این پژوهش مشهود بود.
با آموزش مهارت خودآگاهی فرد به بینشی دست پیدا میکند که میتواند مسیر یادگیری دیگر مهارتها را برایش هموار کند و از پس چالشهای زندگی برآید و کامل این مسئله در نتایج این پژوهش مشهود بود.
پژوهش حاضر، تأثیر آموزش خودآگاهی بر مهارتهای زندگی 22 نفر از دانشجویان روانشناسی دختر متأهل و مجرد را بررسی کرد.
این پژوهش مانند پژوهش حاضر نتیجه آن معنادار بود و جامعه آن جمعی از دانشجویان بوده است و همچنین بر روی مهارتهای زندگی بررسی کرده که با پژوهش حاضر شباهت دارد.