Abstract:
امروزه سازمانها بیش از پیش میکوشند در جهت بهبود عملکرد کارکنان خود کام بردارند چرا که عملکرد مناسب و اثر بخش
کار کنان یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمان هاست. عوامل متعددی بر عملکرد کارکنان موّثرند که از جمله میتوان به یادگیری
سازمانی و ویژگیهای شغلی اشاره کرد. یادگیری سازمانی عبارت است از تمامی روشها، ساز و کارها و فرآیندهایی که در درون
سازمان به منظور تحقق بادگیری به کار گرفته میشوند و منظور از ویژگیهای شغلی خودمختاری, تنوع وظیفه، روابط
دوستانه و... میباشد که این دو متغیر میتوانند از طریق عامل دبگری چون تعهد سازمانی نیز بر عملکرد کار کنان تاثیر گذار
باشند. سازمانهاو شرکت های موفق از جمله شرکت مهندسی و توسعه کاز ایران میتوانند با بهرهگیری از عوامل باد شده عملکرد
کار کنان خود را ارتقاء بخشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و ویژگیهای شغلی بر عملکرد کار کنان شرکت
مهندسی و توسعه گاز ایران با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی میباشد. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از
نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارکنان شرکت مهندسی و توسعه گکاز
ایران میباشد. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۲۷۸
نفر تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شدو روایی و پایایی آن پیش از توزیع نهایی مورد تایید
قرار گرفت. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزارSmart PLS استفاده شد. نتایج به دست
آمده موید آن است که یادگیری سازمانی و ویژکیهای شغلی بر تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارند.
همچنین تعهد سازمانی بر عملکرد کار کنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین یادگیری
سازمانی و عملکرد کار کنان و نیز نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین ویژ گی های شغلی و عملکرد کارکنان به اثبات رسید.
Machine summary:
ايمران و همکاران (٢٠١٤) در تحقيقي به بررسي رابطه بـين رضـايت شـغلي و تعهـد سـازماني بـا عملکـرد شـغلي در کشـور پاکستان پرداختند که نتايج نشان داد رابطه مثبت و قوي بين رضايت شغلي و تعهد سازماني با عملکرد کارکنان وجود دارد.
نتايج پژوهش آنهـا نشان داد که ويژگيهاي شغلي از جمله تنوع وظيفه ، خودمختاري، بازخورد، هويت وظيفه ، سر و کار داشتن با ديگـران و روابـط دوستانه بر تعهد سازماني کارکنان تأثير مثبت و معناداري دارد.
تأثيرتعهد سازماني به عنوان متغير ميانجي بر رابطه بين ويژگيهاي شغلي و عملکرد کارکنان چگونه است ؟ فرضيه هاي پژوهش : فرضيه اول : يادگيري سازماني بر تعهد سازماني تأثير مثبت و معناداري دارد.
نتايج تحقيق آنها نشان داد که ويژگيهاي شـغلي بـر تعهـد سـازماني ايـن کارکنان تأثير مثبت و معناداري دارد.
نتايج پژوهش آنها نشان داد که ويژگيهاي شغلي بر تعهد سازماني اين کارکنان تأثير مثبت و معنـاداري دارد.
نتايج تحقيق آنها نشان داد که ويژگيهاي شغلي بر تعهد سازماني اين کارکنان تأثير مثبت و معناداري دارد.
در نتيجه تعهد سازماني به عنوان متغير ميانجي بر رابطه بين يادگيري سـازماني و عملکرد کارکنان تأثير گذار است و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
در نتيجه تعهد سازماني به عنوان متغير ميانجي بر رابطه بين يادگيري سـازماني و عملکرد کارکنان تأثير گذار است و فرضيه تحقيق تأييد ميشود.
T. (2010), The Impacts of Employees Job Stress on Organizational commitment, European Journal of Social Sciences, Vol. 13, No. 4, pp.