Abstract:
از جمله موضوعات بایسته، پژوهش برای رفع مشکلات زنان, کاستن از آسیبپذیری
نظام خانواده در جامعه دینی، احیای تعالیم ارزشمند و گرانسنگ اسلام و اجرای کامل
قوانین اسلامی درباره زنان، تبیین آگاهانه،ژرف و سامانمند حقوق خانواده و زن است
که میتواند در توسعهء متوازن، راهکارهای بنیادین ارائه دهد.
۱-میراث
در این بحث ضمن تعریف واژهء ارث در لغت و اصطلاح و اشارهء مختصر به تاریخچهء
ارث در سایر ملل و ادیان، به ویژگیهای ارث در نظام اسلام اشاره شده است و نصیب
ارت زنان با توجه به قراینی که با متوفی داشتهاندء تبیین, شده: است. در پاپان به تفاوث
حکم ارث زن و مرد پرداخته شده و شبهاتی که در این باره وجود داردء بررسی و پاسخ
داده شده است.
۲ - طلاق ر
در این بحث، پمن بیان مفهوم طلاق و تاریخچهء آن, به این نکته پرداخته شده که
واگذاری حق طلاق به مرد نه حاکی از بیتوجهی به زنان و نه حاکی از نظام مرد سسالار
است» بلکه با توجه به مصالح خانواده و در جهت دیگر تاسیسات فقهی، این حق به
مرد واگذار شده است؛ هرچند در پارهای موارد که به نف زنان بوده» زن حق دارد از دادگاه
طلاق بخواهد. اضاله بر آنکه زن میتواند در ضمن عقد زناشویی نیز شرط کند هروقت
بخواهد از مرد طلاق بگیرد. 3- حضانت
نوشتار دیگر در بخش حقوق خانواده بحث «حق حضانت»است طرفداران تساوی حقوق
زن و مرد-تفکر رایج در غرب-و سازمانهای بینالمللی دفاع از حقوق زنان یا رفع
تبعیض از زنان خواهان برخورداری یکسان زن و مرد از این حق بوده و با راههای
گوناگون بر آن پافشاری میکنند.
Machine summary:
از آن جا که در جامعه ء ما حقوق زنان چنان که شايسته است پاس داشـته نـمي شود، «نـظام حقوق زن و خانواده »يکي از موضوعاتي است که بايد مجددا مورد تـحقيق و ارزيابي قرار گيرد و همان گونه که رهبر عاليقدر فرموده اند حرکتي اساســي در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اسلامي صـورت گـيرد؛ وزلي ايـن حرکت بايد بر مبناي اسلامي بنا شده و هدف اسلامي داشته بـاشد و نـبايد از نظر دور داشت که پاره اي به آن چه تعاليم اسلامي در بر دارد تجاهل مي کنند و خواهان تقليد و تطبيق هـستند و هـرآن چه از دين درباره ء حقوق خانواده و زن وارد شده ، کهنه و ناشي از شرايط خاص مکه و مـــدينه ء بـيش از هـزار سال پيش مي انگارند؛ غافل از محروميتي که تا چندي پيش دچار آن بوده و بـراي رهـــايي از آن و رسـيدن به آزادي و برابري، انسانهاي زيادي در آن جا تلاش کرده اند و بسياري نيز در اين راه جان باختند و به نـتيجه اي جـز تفريط -از سوي ديگر-نرسيدند که آن هم محروميتهاي ويژه ء خود را به دنبال داشته اسـت ؛ بـه عـنوان نمونه : در ســال ٦٦٨١ ميلادي زنان انگليس با ارسال طوماري با بيش از ٠٠٥١ امضا به پارلمان بـريتانيا خـواستار حق رأي گرديدند-در حالي که زنان مسلمان در عصر پيامبر در پيمانهاي سياسي شرکت مي جستند-ايـن دادخـواست زنـان مورد اعتناي پارلمان قرار نگرفت ، ولي سازان دهندگان آن ، سال بعد«جامعه ملي حق رأي زنـان »را تـأسيس کردند و اعضاي آن به «هواخواهان حق رأي زنان »معروف گشتند.