Abstract:
شیوع پاندمی کووید-۱۹ بر کسب و کارها تاثیر فراوانی گذاشته است. بیشتر کسب و کارها از شیوع پاتندمی کرونا آسیب دیده اند. یکی از صنایعی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا و شیوع آن دیده است، صنعت گردشگری می باشد. هدف از این پژوهش بررسی و اثر شیوع ویروس کووید-۱۹ بر صنعت گردشگری می باشد. در این پژوهش شاخص های تعداد مبتلایان و تولید ناخالص داخلی کشور های مبدا و مقصد گردشگری مد نظر قرار گرفت. مشور مقصد در این پژوهش ایران بوده و برای درک کشور مبدا، به ملیت گردشگرانی که به ایران سفر کرده اند، رجوع میشود. دوره مورد بررسی در این تحقیق از اردیبهشت ۱۳۹۸ تا انتهای آذر ۱۳۹۹ به صورت داده های ماهانه می باشد. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که شیوع بیماری کرونا، تعداد مبتلایان کشور مبدا و مقصد و نرخ ارز واقعی کشور مبدا تاثیر منفی بر درآمد گردشگری از محل بازاریابی دیجیتال می گذارد. همچنین نرخ ارز واقعی کشور مقصد، به همراه تولید ناخالص داخلی دو کشور مبدا و مقصد تاثیر مثبت بر گردشگری دارند؛ اما با وجود این تاثیر های بررسی شده، شدت تاثیر شیوع پاندمی کرونا بسیار زیاد بوده و در مجموع درآمد گردشگری از محل بازاریابی دیجیتال در کشور کاهش یافته است. در نهایت باید توجه داشت که دلیل کاهش درآمد گردشگری ماهیت گردشگری و منع مردم از سفر در این دوران بوده است.
The outbreak of the Covid-19 pandemic has had a profound effect on businesses. One of the industries that have suffered the most from the corona virus and its spread is the tourism industry. The purpose of this study is to investigate and determine the impact of Covid-19 on the tourism industry. The period studied in this research is from May 1398 to the end of Azar 1399 in the form of monthly data. After analysis, it was found that the prevalence of coronary heart disease, the number of patients in the country of origin and destination, and the real exchange rate of the country of origin have a negative impact on tourism revenue. Also, the real exchange rate of the destination country, along with the GDP of the two countries of origin and destination, has a positive effect on tourism. However, despite these effects, the severity of the impact of the pandemic Ron outbreak is very high and overall tourism revenue in the country has decreased. Finally, it should be noted that the reason for the decrease in tourism revenue was the nature of tourism and the prohibition of people from traveling during this period.
Machine summary:
به ویژه در میان توصیه های موقت سازمان بهداشت جهانی، برای پیشگیری از شیوع این ویروس، به پرهیز از مسافرت و تجارت غیرضروری اشاره شده > با وجود آنکه با شیوع پاندمی کرونا انجام امور به صورت آنلاین بسیاری از صنایع را از ورشکستگی نجات داد و در مورد گردشگری نیز بسیاری از دفاتر مسافرتی به دور کاری کارکنان از منزل و پاسخ به مشتری به صورت انلاین روی آوردند، اما ماهیت شغل گردشگری و منع از سفر در این دوران، بازاریابی اینترنتی در گردشگری چندان موفق نبوده > شورای جهانی سفر و 5 C"/>C"/> هشدار داده است که شیوع ویروس کرونا در جهان احتمالاً به پنجاه میلیون شغل لطمه می زند.
همچنین نرخ ارز واقعی کشور مقصد، به همراه تولید ناخالص داخلی دو کشور مبدا و مقصد تاثیر مثبت بر گردشگری دارند؛ اما با وجود این تاثیر های بررسی شده، شدت تاثیر شیوع پاندمی کرونا بسیار زیاد بوده و در مجموع درآمد گردشگری از محل بازاریابی دیجیتال در کشور کاهش یافته است.
همچنین نرخ ارز واقعی کشور مقصد، به همراه تولید ناخالص داخلی دو کشور مبدا و مقصد تاثیر مثبت بر گردشگری دارند؛ اما با وجود این تاثیر های بررسی شده، شدت تاثیر شیوع پاندمی کرونا بسیار زیاد بوده و در مجموع درآمد گردشگری از محل بازاریابی دیجیتال در کشور کاهش یافته است.
org/document/9210300 RTE (2020) "How the coronavirus may hit the tourism industry" , Retrieved from: https://www.
org/tourism-covid-19-coronavirus [Access on March 29, 2020] World Economic Forum (2020) "This is how coronavirus could affect the travel and tourism industry", Retrieved from:https://www.