Abstract:
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودکارآمدی مادران شهر کرمانشاه در سال
1398 می باشد. پژوهش حاضر از روش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با
گروه آزمایش و گواه بود جامعه آماری شامل کلیه مادران شهر کرمانشاه بود نمونه به تعداد 93 نفر به
روش در دسترس از مادران کودکان شرکت کننده در موسسه خلاقیت انتخاب شد که آزمودنی ها بصورت
تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از اجرای متغیر مستقل
(واقعیت درمانی گروهی) آزمودنی های انتخاب شده در هر دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند.
سپس آزمودنی ها با پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران قبل از آموزش جلسات درمانی
مورد اندازه گیری قرار گرفتند. و در پایان آموزش ( 8 هفته) پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد (گروه
کنترل هیچ آموزشی داده نشد و پس از 8 هفته پس آزمون گرفته شد) داده های پژوهش با استفاده از
نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش واقعیت درمانی بر
خودکارآمدی مادران کودکان شرکت کننده در موسسه خلاقیت شهر کرمانشاه تاثیر دارد.
Machine summary:
پژوهش حاضر از روش نيمه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه آزمايش و گواه بود جامعه آماري شامل کليه مادران شهر کرمانشاه بود نمونه به تعداد ٣٠ نفر به روش در دسترس از مادران کودکان شرکت کننده در موسسه خلاقيت انتخاب شد که آزمودني ها بصورت تصادفي انتخاب و در دو گروه ١٥ نفره آزمايش و کنترل جايگزين شدند.
نتايج پژوهش نشان داد آموزش واقعيت درماني بر خودکارآمدي مادران کودکان شرکت کننده در موسسه خلاقيت شهر کرمانشاه تأثير دارد.
فرضيه تحقيق واقعيت درماني گروهي بر کيفيت زندگي مادران شهر کرمانشاه موثر است .
(رجوع شود به تصویرصفحه) جدول شماره ١ نشان مي دهد که ميانگين نمره هاي کيفيت زندگي گروه آزمايشي در مرحله پس آزمون ، نسبت به مرحله پيش آزمون و نيز در مقايسه با گروه گواه افزايش داشته است .
يافته هاي استنباطي فرضيه تحقيق : واقعيت درماني گروهي بر کيفيت زندگي مادران شهر کرمانشاه موثر است .
بحث و نتيجه گيري فرضيه تحقيق : واقعيت درماني گروهي بر کيفيت زندگي مادران شهر کرمانشاه موثر است .
آموزش واقعيت درماني گروهي باعث مي شود طرز شناخت ارزيابي هاي غير منطقي و نامعقول خود را بياموزند و براي اصلاح آن ها اقدام کنند و از روابط اجتماعي خويش ،از کارکردن و تفريحات خويش لذت ببرند که اين امر باعث کاهش فشار رواني و افزايش تاب آوري و بهبود کيفيت زندگي شود.