Abstract:
حق به معنای امتیاز و طلاق نیز به معنای برداشتن قید نکاح است ,با وجودی که بر حفظ خانواده در اسلام بسیار سفازش
شده و از طلاق نهی گردیده است اما گاهی بنابر دلایل موجه گریزی از طلاق نیست. طبق سیاق آیات و روایات حق طلاق به
مرد سپرده شده است. این مقاله بر آن است تا چرایی اختصاص حق طلاق به مردان را از منظر روان شناختی» فیزیولوژی،حقوقی و... مورد بررسی قرار دهد. تفاوتهای فیزیولوژی» روان شناختی در زن و مرد چون ابتلاء زن به حیض، نفاس و... ۰
احساسات شدید در زن و عقلانیت در مردء تفاوت زوجین در عشقورزی» شرایط خاصی را در زنان ایجاد کرده که آنان را برای
درخواست بیمورد طلاق مستعدتر میکند و از طرفی تکالیف حقوقی, اقتصادی و خانوادگی متفاوتی که اسلام بر دوش مرد
قرار داده است از جمله آن واجب النفقه بودن زن در عده طلاق رجعی، پرداخت مهریه، اجرت المثل زن» حق حضانت فرزندان
و... به عنوان مانعی قوی بر سر راه مردان است تا به راحتی اقدام به طلاق زنان نکنند در حالیکه چنین موانعی برای زنان
وجود ندارد. آشنایی با چرایی این مسئله موجب حفظ حقوق افراد خانواده» رفع شبهات و ایرادات وارده به حقوق زنان و... می
گردد. نتایج اولیه نشان میدهد که اختصاص حق طلاق به صورت بدیهی و اولیه حق مردان است که کاملا منطقی و متناسب با
مصالح طرفین و اعضای خانواده است. ولی زنان نیز میتوانند طبق پیش بینی فقه و قانون اساسی حق طلاق را دردست
بگیرند. گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانهای و روش آن به صورت توصیفی- تبیینی میباشد.
Machine summary:
، احساسات شديد در زن و عقلانيت در مرد، تفاوت زوجين در عشق ورزي، شرايط خاصي را در زنان ايجاد کرده که آنان را براي درخواست بي مورد طلاق مستعدتر مي کند و از طرفي تکاليف حقوقي، اقتصادي و خانوادگي متفاوتي که اسلام بر دوش مرد قرار داده است از جمله آن واجب النفقه بودن زن در عده طلاق رجعي، پرداخت مهريه ، اجرت المثل زن ، حق حضانت فرزندان و ...
هدف از اين مسئله ، آشنايي با چرايي اختصاص حق طلاق به مردان و رفع شبهات و ايرادات وارده در زمينه ي ناعادلانـه بـودن تفاوت حقوقي زن و مرد در اسلام است تا ضمن اثبات منطقي و عادلانه بودن اين اختلاف به حفظ ديانت افراد کمک کرده و از نفوذ تفکرات فمنيستي بويژه در بين زنان جلوگيري گردد.
از سوي ديگر با عنايت به محيط نزول قرآن و امضايي بودن احکام اسلام در حوزه ي طـلاق و عـدم نفي و منع حق طلاق از سوي مردان و عدم اشاره به اين حق براي زن و نيز با توجه به سنت نبوي (صليالله عليه و اله و سـلم ) و برخي روايات موجود ميتوان نتيجه گرفت که حق طلاق به عنوان يک اصل اولي در اختيار مرد قرار دارد.
شـايد بتـوان گفـت صريح و جامع ترين بيان در اين خصوص ، از قاضي ابن براج طرابلسي است که در کتاب المهذب در ابتداي بحث طـلاق بـا نقـل آيه ي شريفه مي گويد: «يا ايهاالنبي اذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن ؛٤اي پيـامبر گرامـي هـر وقـت خواسـتيد زنـان را طلاق دهيد، پس به وقت عده ي آن ها طلاق دهيد» و مي گويد: خداوند طلاق را در اختيار مرد قرار داده است نه در اختيار زن و آن را براي مردان مباح کرده است ؛ بنابراين اگر مردي بخواهد زنش را طلاق دهد.