Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان بر مبنای راهبردهای تنظیم هیجان
و الگوهای ارتباطی خانواده انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن
کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم متوسطه دوم شهرستان رشتخوار بودند. نمونه پژوهش شامل 269 نفر
از این دانشآموزان بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری دادهها
در این پژوهش، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجانی گراس و جان ( 2003 )، پرسشنامه الگوهای
ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک ( 2004 ) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم
( 1984 ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ها نشان داد جهت گیری گفت و شنود، جهت گیری همنوایی و راهبردهای تنظیم هیجانی؛ ارزیابی
مجدد و فرونشانی قادر به پیش بینی معنادار اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان هستند(P>0/05)با
توجه به نقش متغیرهای فوق در اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان، پیشنهاد میشود تقویت راهبردهای
تنظیم هیجانی و الگوی های ارتباطی خانواده بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا زمینه برای کاهش اهمال-
کاری تحصیلی دانش آموزان فراهم شود.
Machine summary:
پيش بيني اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بر مبناي راهبردهاي تنظيم هيجان و الگوهاي ارتباطي خانواده محمد خاکنژاد١، مهدي طاهري ٢ ١ کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامي، کاشمر، ايران .
نام نويسنده مسئول : مهدي طاهري تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٤/١٦ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٦/٢٤ پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بر مبناي راهبردهاي تنظيم هيجان و الگوهاي ارتباطي خانواده انجام شد.
Morris, Silk, Steinberg, Mayors,& Robinson 6 Rebetez, Rochat & Van der Linden 7 Eckert, Ebert, Lehr, Sieland & Berking 8 Leahy, Robert L 9 Garnefski N Kraaij عامل بعدي که ميتواند در اهمال کاري دانش آموزان نقش داشته باشد الگوهاي ارتباطي خانواده است .
با توجه به مطالب مطرح شده در بالا و اهميت بررسي متغيرهاي مرتبط با اهمال کاري تحصيلي که سالانه باعث ايجاد مشکلات زيادي براي سيستم آموزشي کشور و خانواده هاي دانش آموزان ميشود، پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بر مبناي راهبردهاي تنظيم هيجان و الگوهاي ارتباطي خانواده انجام شد.
بر اساس اين نتايج الگوهاي ارتباطي خانواده با جهت گيري گفت و شنود و جهت گيري همنوايي و راهبرد تنظيم هيجاني ارزيابي مجدد و فرونشاني بصورت معنادار قادر به پيش بيني و تبيين اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بودند.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان بر مبناي راهبردهاي تنظيم هيجان و الگوهاي ارتباطي خانواده انجام شد.
(1396 يافته بعدي پژوهش حاضر اين بود که جهت گيري همنوايي قادر به پيش بيني اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان است .