Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی مازندران با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 313 نفر از میان 1665 بر اساس فرمول کوکران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسش نامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی) و پرسش نامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد . روایی صوری و محتوایی ابزارها با بار عاملی بیشتر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد مدل تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران معنیدار و دارای برازش متوسط رو به بالا است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد تاثیر سواد اطلاعاتی با رویکرد پسانوین گرایی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران با ضریب 0./471 معنیدار شده است.
Purpose: The aim of this study was to present a model based on the effect of information literacy with a postmodernist approach on self-efficacy in graduate students and residents of Mazandaran University of Medical Sciences.
Materials and Methods: In terms of purpose, the present study is an application that was conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative). The statistical population in the qualitative section, professors of Mazandaran University of Medical Sciences were selected using purposive sampling method to 10 people and in the quantitative section, graduate students and assistants of Mazandaran University of Medical Sciences to 313 people out of 1665 based on Cochran's formula with Gender stratified random sampling method was selected as a statistical sample. For data collection, a researcher-made questionnaire (information literacy with a postmodernist approach) and the self-efficacy questionnaire of Scherer et al. (1982) were used. The face and content validity of the instruments were calculated with a factor load greater than 0.5 which was confirmed and their Cronbach's alpha was calculated above 0.7. Confirmatory factor analysis and structural equation tests were used to analyze the data.
Findings: The results showed that the model of the effect of information literacy with postmodernism approach on self-efficacy in graduate students and residents of Mazandaran University of Medical Sciences is significant and has a moderate to high fit.
Conclusion: The results showed that the effect of information literacy with postmodernism approach on self-efficacy in graduate students and residents of Mazandaran University of Medical Sciences with a coefficient of 471/0 was significant.