Abstract:
این پژوهش به بررسی تاثیر مالکیت نهادی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود میپردازد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روششناسی از نوع تحقیقات علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 124 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده و دورهی زمانی آن بین سالهای 1391 تا 1396 میباشد. روش مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندگانه با الگوی دادههای تابلویی در نرم افزار ایویوز استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود اقلام تعهدی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود واقعی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین مالکیت نهادی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود اقلام تعهدی تاثیر معکوس و معنادار دارد.
noAbstract
Machine summary:
بنابراين با توجه به شرايط رقابتي محصـولات کـه در اکثـر صـنايع 2 Burgstahler 3 Healy & Wahlen 4 Scott 5 Hope & Hope 6 Gal-Or 7 Gertner et al 8 Darrough & Stoughton 9 Cheng et al 10 Shleifer & Vishny 83 حاکم شده ، در اين تحقيق مد نظر است که تاثير مالکيت نهادي بر رابطه بين رقابت در بازار محصول و مـديريت سـود مـورد بررسي قرار گيرد.
11 Laksmana & Yang 12 Abed et al 13 Hosseinia et al 14 Tesfaye et al 84 عسگرنژادنوري و همکاران (١٣٩٥) به بررسي رابطۀ بين توان قيمت گذاري بازار محصول و رقابت صنايع توليدي بـا مـديريت سود پرداختند.
جدول (١٠): نتيجه آزمون فرضيه اول (به تصویر صفحه رجوع شود )نتايج جدول ١٠، نشان ميدهد که متغير رقابت در بازار محصول با ضريب (٠,١٥-) و سطح معناداري (٠,٠٠٠٠) رابطه معکوس و معناداري با مديريت سود اقلام تعهدي دارد و فرضيه اول پذيرفته ميشود.
94 جدول (١٢): نتيجه آزمون فرضيه سوم (به تصویر صفحه رجوع شود )نتايج جدول ١٢، نشان ميدهد که متغير رقابت در بازار محصول *مالکيت نهادي داراي ضـريب (٠,٠٨٤-) و سـطح معنـاداري (٠,٠٠٠٠) تاثير معکوس و معناداري بر مديريت سود اقلام تعهدي دارد و فرضيه سوم پذيرفته ميشود.
Level of Conservatism in Accounting Policies and Its Effect on Earnings Management, International Journal of Economics and Finance 4:78- 85.