Abstract:
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 18 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که شبکههای اجتماعی بیشتر ابزاری در خدمت خبرگزاریها هستند و خبرگزاریها به تناسب محتوا یا موضوع خبر از بستههای مختلف خبری در شبکههای اجتماعی بهره میبرند؛ بستههایی که از قالبهای رسمی خبر فاصله دارند. همچنین براساس نتایج، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی همپوشانی رسانهای دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت خبرگزاریها باید به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی توجه کنند تا از تحولات عرصۀ روزنامهنگاری عقب نمانند.
The issue of present study is to present a model for the role of social networks in informational cycle of news agencies, with emphasis on Irna and France-Presse news agencies. This research was conducted using Delphi's deep interviewing method. The research population was journalists that among them, 18 person were selected as sample, using snowball sampling method. In order to analyze the obtained information, coding method was used . The finding showed that social networks are the tool to serve news agencies. In fact, with relevance to content or news topic, the news agencies take advantage of the various news packages on social networks, which are far from official news packages. Also, based on the results, news agencies and social networks have media overlap. According to the results, it can be said that news agencies should pay attention to news values and news writing, so as not neglect developments in the field of journalism.
Machine summary:
همانگونه که در جدول توزيع فراواني ديده مي شود، ٢٢/٢ درصد کارشناسان متخصص به ابزار مکمل بودن شبکه هاي اجتماعي براي خبرگزاري ها کمتر از متوسط رأي داده اند؛ درحاليکه ٧٧/٧ درصد بر اين باورند که شبکه هاي اجتماعي ابزار مکمل خبرگزاري ها هستند و موجب تکميل فعاليت خبرگزاري ها مي شوند .
همانگونه که در جدول توزيع فراواني ديده مي شود، ٥/٦ درصد از کارشناسان متخصص به ضرورت استفاده بهينه خبرگزاري ها از شبکه هاي اجتماعي متوسط رأي داده اند؛ درحاليکه ٩٤/٤ درصد بر اين باورند که خبرگزاري ها بايد به خوبي شبکه هاي اجتماعي را به کار گيرند .
همانگونه که در جدول توزيع فراواني ديده مي شود، ٥/٦ درصد کارشناسان به ضرورت استفاده خبرگزاري ها از شبکه هاي اجتماعي کمتر از متوسط رأي داده اند؛ درحاليکه ٩٤/٤ درصد بر اين باورند که خبرگزاري ها بايد از شبکه هاي اجتماعي در جهت رسالت خود استفاده کنند .
همانگونه که در جدول توزيع فراواني ديده مي شود، ٦/٧ا درصد کارشناسان به ضرورت تلاش براي جذب مخاطب متوسط رأي داده اند؛ درحاليکه ٨٣/٣ درصد بر اين باورند که رسانه ها بايد توليد بسته هاي خبري جديد را براي جذب مخاطب در دستور کار قرار دهند .