Abstract:
زمینه و هدف: برای ارائه نظریه جامع و کامل معنویت اسلامی چندین شاخه از علوم اسلامی باید در کنار همدیگر قرار بگیرند و منظومهای را تشکیل دهند. در نظریه کلان اسلامی، معنویت مفهومی متعین، تعریف شده و امری عقلانی، فلسفی و مبتنی بر استدلال و کاملا واضح است و مقصود معنویت عاطفی نیست.
یافتهها: بر اساس سایر شاخصها سلامت معنوی دارای ابعاد ماورائی درونی (درونگرا) و لایههای بیرونی است، هم ساحتی از ساحات بشری است و هم فراساحتی (ترکیبی) است، جامع، شامل و نظام واره است، متوازن با سایر ساحات است، دارای تجلیات درونی و بیرونی است، جلوه گری آن در قلب شعائر اسلامی است، دارای مراتب و از امور اکتسابی و اختیاری است.
نتیجهگیری: در این گفتار علاوه بر معرفی ده شاخص فوق از مولفههای سلامت معنوی، تحلیلی راجع به آسیبهای معنویت گرایی متناظر آنها نیز اشاره شده است.
Background and objectives:
Formation of a comprehensive and exhaustive theory of spiritual health demands convergenceand
collaboration amongst several disciplines of Islamic theology and formation of an interdisciplinary
collaboration. In macro-level Islamic theory, spirituality is a clearly-defined and welldocumentedconcept
formed on a solid philosophical and logical foundation based on deduction and
clear reasoning whichis quite different from emotional spirituality.
Results:
According to different definitions based on a wide range of criteria, spiritual health is comprised
of metaphysical, mental, and social dimensions and is both humane and supernatural (multidimensional).
Spiritual health is comprehensive, inclusive, and well-structured, and is considered
as in line with other dimensions of humanity with both internal and external presentations. It is
noteworthy, however, that its presentation and embodiment which is integral to Islamic culture, has
different levels and layers, and is considered as an acquired and voluntary accomplishment attainable
by free will.
Conclusion:
In this essay, besides introduction of ten criteria of the abovementioned indicators of spiritual health,
an analysis of the plights of spiritualism-related perils is also discussed.