Abstract:
هدف مقاله حاضر تبیین نقش بی بدیل فعالیتهای خانههای ریاضیات کشور در فرایند یاددهی- یادگیری ریاضی و عمومی سازی دانش ریاضی بین عموم مردم جامعه است. از این رهگذر با ذکر تاریخچۀ مختصر خانههای ریاضیات و نحوه شکلگیری آنها، برخی از فعالیتهای خانه ریاضیات کرمان معرفی خواهند شد. در ادامه ضرورت وجودی فعالیت های خانههای ریاضیات در چهار بعد فرهنگی، آموزشی، ارتقاء سواد ریاضی شهروندان، و به منظور مقابله با پدیده ویرانگر کنکور بیان خواهد شد. در این بخش، با ارایه مستندهای لازم، نقش بیبدیل فعالیتهای خانه های ریاضیات معرفی می شوند. از این منظر می توان ضرورت توجه به خانههای ریاضیات کشور را بیش از پیش مورد تأکید قرار داد و نقش فعالیتهای انجام شده در خانههای ریاضیات کشور را در کنار آموزشهای رسمی ریاضی مدرسهای پر رنگتر کرد. در نهایت با شناسایی دو نوع ریاضیات که در نظام مدرسه ای و در خانههای ریاضیات وجود دارند، رابطه بین ریاضی مدرسه ای و ریاضی خانه ریاضیات تبیین و از آنها به عنوان دو بال مکمل یکدیگر یاد میشود
The main purpose of current article is explaining the unique role of mathematical houses activities in teaching and learning process and popularization of mathematics in the socity. For doing this we first give some information about history and background of mathematical houses in Iran. Then some activities of Kerman mathematics house will be presented. After that the necessity of mathematical houses activities in four dimensions )contain Cultural, Educational, Mathematical Literacy of citizen and confronting against Konkor) will be introduced. In this section, the unique role of mathematical houses in society will be expressed through documents and witnesses. So, with this comments we can emphasis on the important role of mathematical houses beside the official mathematics education at school. In final part of this article two type of math will be indentified. The first one is school math and the second one is mathematics houses math. These two type of mathematics are complementary and they can support each other
Machine summary:
از اين منظر مي توان ضرورت توجه به خانه هاي رياضيات کشور را بيش از پيش مورد تأکيد قرار داد و نقش فعاليت هاي انجام شده در خانه هاي رياضيات کشور را در کنار آموزش هاي رسمي رياضي مدرسه اي پر رنگ تر کرد.
نگارنده به عنوان همکار خانه رياضيات کرمان در جلسه هاي بسياري که با مسئولان استاني داشت ، بارها با اين پرسش ها مواجه شده است ، و در نتيجه همواره اين دغدغه را داشت که چگونه مي توان ضرورت وجود خانه هاي رياضيات را از طريق تبيين نقش بي بديل آنها در سطح جامعه تشريح کرد.
از اين منظر مي توان ضرورت توجه به خانه هاي رياضيات کشور را بيش از پيش مورد تأکيد قرار داد و نقش فعاليت هاي انجام شده در خانه هاي رياضيات کشور را در کنار آموزش هاي رسمي رياضي مدرسه اي پررنگ تر کرد.
(1390 روز درهاي باز در جشنواره سوم و چهارم در سومين جشنواره خانه رياضيات کرمان در سال ١٣٩٠، برنامه ويژه اي شامل کارگاه هاي آموزشي براي دانش آموزان مقطع دوم دبيرستان طراحي و اجرا شد.
اين مسابقه براي اولين بار در دهه رياضي سال ١٣٨٧، توسط خانه رياضيات کرمان با شرکت ٧٣ تيم سه نفره برگزار شد که شامل سه پرسش عملي بود (حيدري ، ١٣٩١).
دو دسته مشاهده شده ميان دانش آموزان درگير در فعاليت هاي خانه رياضيات ، بيان کننده اين مطلب است که دو نوع از رياضيات يا دست کم دو طعم متفاوت از رياضي قابل شناسايي هستند.