Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دانش-آموزان اهمالکار بود.روش: این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه دهم دوره متوسط شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3295 نفر بود. برای نمونهگیری، تعداد 40 نفر دانشآموزان داوطلب واجد شرایط که نمره کمتر از 81 در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، کمتر از 36 در پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) و نمره کمتر از 120 در خلاقیت عابدی (1372) کسب کرده بودند مشخص و سپس به صورت تصادفی در 2 گروه مطالعه (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه) وارد شدند. بسته آموزشی راهبردهای خودتنظیمی پنتریچ (1999) برای گروه آزمایش اجرا شد. زمان این برنامه آموزشی 15 جلسه 90 دقیقهای و زمان آموزش نیز 3 هفته بود. یافته ها: نتایج نشان داد برای متغیر سرزندگی تحصیلی اثر گروه (001/0P˂ و 687/0Eta=)، اثر زمان (001/0P˂ و 816/0Eta=) و اثر متقابل گروه × زمان (001/0P˂ و 727/0Eta=) معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد برای متغیر خلاقیت اثر گروه (001/0P˂ و 777/0Eta=)، اثر زمان (001/0P˂ و 802/0Eta=) و اثر متقابل گروه × زمان (001/0P˂ و 626/0Eta=) معنادار بود. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان اهمالکاری که در رابطه با سرزندگی تحصیلی و خلاقیت دچار ناتوانیهایی هستند چنانچه در معرض آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گیرند میتوانند موفقیتهایی در این زمینه کسب کنند.
The aim of this study was to determine the effectiveness of teaching self-regulatory strategies on academic vitality and creativity of procrastinating students. This research was conducted in a quasi-experimental manner with a pre-test-post-test design with a control and follow-up group. The statistical population of the study included all female students of the tenth grade of the middle school in the city of Urmia in the academic year of 2019-2020 in the number of 3295 people. Purposeful method was used for sampling. Therefore, there are 40 eligible volunteer students with a score of less than 81 in the Solomon and Rathblum (1984) Academic Procrastination Questionnaire, less than 36 in the Dehghani-Zadeh and Hossein-Chari Academic Vitality Questionnaire (2012) and a score of less than 120 in Abedi (1993) creativity were identified and then randomly entered into two study groups. Pentrich (1999) self-regulatory strategies training package was implemented for the experimental group. During this period, the control group did not receive any training. Data were analyzed by repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test using SPSS software. The results showed that for the academic vitality variable, group effect (P˂0.001 and Eta= 0.687), time effect (P˂0.001 and Eta= 0.816) and group × time interaction (P˂0.001 and Eta= 0.727) was significant. The results also showed that for the creativity variable the effect of group (P˂0.001 and Eta= 0.777), the effect of time (P˂0.001 and Eta= 0.802) and the interaction of group × time (P˂0.001 and Eta= 0.626) was significant. Based on the results of the present study, it can be concluded that self-regulatory strategies can be used to treat procrastination in students and increase their academic vitality and creativity
Machine summary:
بر اساس نتايج پژوهش حاضر ميتوان نتيجه گرفت که براي درمان اهمال کاري در دانش آموزان و افزايش سرزندگي تحصيلي و خلاقيت در آنان ميتوان از راهبردهاي خودتنظيمي استفاده کرد.
بنابر آنچه گفته شد اين پژوهش هم با هدف تعيين اثربخشي آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر سرزندگي تحصيلي و خلاقيت در دانش آموزان اهمال کار انجام شد.
همچنين فرضيه هايي که در پژوهش حاضر مورد بررسي قرار گرفت بدين شرح بود: آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر سرزندگي تحصيلي دانش آموزان اهمال کار تأثير دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر سرزندگي تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان اهمال کار بود.
بر همين اساس در بخشي از اين پژوهش مشخص شد که آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر سرزندگي تحصيلي دانش آموزان در دوره هاي زماني پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري مؤثر بود.
Self– regulated learning ability, metacognitive ability, and general self-efficacy in a sample of nursing students: A cross-sectional and correlational study.
Comparing the effectiveness of teaching self-directed and problem-solving learning strategies on the academic motivation of procrastinating students.
Effects of smartphone addiction on sleep quality among Chinese university students: The mediating role of self- regulation and bedtime procrastination, Addictive Behaviors, 111, 1-7.
Based on the results of the present study, it can be concluded that self-regulatory strategies can be used to treat procrastination in students and increase their academic vitality and creativity.
Key words: Self-regulation Strategies, Academic Buoyancy, Creativity, Procrastinating Students