Abstract:
در مقاله حاضر بررسی و تبیین جریان های فکری معرفتی مسلمانان در آسیای مرکزی میپردازیم ؛ بعد از فروپاشی شوروی وضعیت زندگی مسلمانان در آسیای مرکزی بشدت دگرگون شد و ارتباط این منطقه با جهان اسلام توسعه یافت، ولی طبیعی بود آثار به جای مانده از دوران حاکمیت کمونیست ها ر اندیشه، کردار و جریان های فکری مسلمانان این منطقه کاملا مشهود باشد. امروزه قوانین اساسی همه کشور های آسای مرکزی به اصل تفکیک دین از سیاست اشاره دارند. با این حال اسلام در سراسر منطقه تا حد یک ایدئولوژی دولتی صعود نموده است. اسلام مورد حمایت دولت های کنونی آسیای مرکزی، بر پایه اسلام اهل تسنن و حنفی است و اصولا در مذهب حنفی همکاری با حاکمان تشویق شده است.اکنون در همان حال که سرکوب گروههای سیاسی اسلامی و فرقه های گوناگون ادامه می یابد جامعه روز به روز اسلامیتر می شود و این امر حتی در مورد کشورهایی مانند قزاقستان و قرقیزستان نیز صدق می کند: در اینجا اسلام سیاسی روز به روز افراطی تر می شود. بررسی های ما در این تحقیق نشان می دهد بیشتر جریان های اسلامی آسیای مرکزی فاقد هر گونه مرام نامه سیاسی و اقتصادی، طرح برای حاکمیت بهتر و ایجاد دولت اسلامی آیندهشان هستند؛ با این حال همواره به دنبال هویت دینی و اجتماعی بر اساس قومیت های مختلف در میان کشورهای مختلف آسیای مرکزی هستند تا از این طریق بتوانند به نواقص هفتاد ساله ناشی از تسلط کمونیست ها بر این منطقه فائق آیند.
In this article, we examine and explain the intellectual currents of Muslims in Central Asia; After the collapse of the Soviet Union, the living conditions of Muslims in Central Asia changed dramatically and the region''s connection to the Islamic world expanded, but it was natural for the remnants of communist rule to be fully evident in the region''s Muslim thought, action, and thought. Today, the constitutions of all Central Asian states refer to the principle of separation of religion and politics. However, Islam has risen to the level of a state ideology throughout the region. Islam, which is supported by the current Central Asian governments, is based on Sunni and Hanafi Islam, and cooperation with the rulers is generally encouraged in the Hanafi religion. Now, as the repression of Islamic political groups and sects continues, society is becoming more and more Islamic, and this is true even of countries like Kazakhstan and Kyrgyzstan: here political Islam is becoming more and more radical. . Our research in this study shows that most of the Islamic currents in Central Asia do not have any political and economic ideals, plans for better governance and the creation of their future Islamic state; However, they are always looking for religious and social identities based on different ethnicities in different Central Asian countries in order to overcome the shortcomings of the seventy years caused by the communist domination of this region.