Abstract:
خداوند در قرآنکریم میفرماید «و ما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم»؛ برایناساس برخی گفتهاند پس باید پیامبر ایرانیان و فارسیزبانان، فارسیزبان باشد و وی کسی نیست جز زرتشت! این شبهه در دو مرحله با روش توصیفی تحلیلی و با شیوه مطالعه کتابخانهای پاسخ داده شده است. در مرحله اول این ادعا که بنابر قرآن، ایرانیان باید از آیین زرتشت پیروی کنند، نقد شده و به جهانشمولی دین اسلام و دلایل آن اشاره گردیده و سپس به عدمدلالت قرآن و آموزههای اسلام بر این مدعا پرداخته شده و ثابت گردیده که امروزه هیچ دینی با وجود اسلام قابل پیروی نیست.
در مرحله دوم اصل و اعتبار آیین زرتشت بررسی گردیده و این نتیجه بهدست آمده که این آیین، دین کامل و مناسبی برای ایرانیان و فارسیزبانان نیست؛ بلکه در مواردی غیرقابل پیروی بوده و حتی پیروی زرتشتیان در این زمان، مخالف با آموزههای آیین زرتشت است؛ زیرا بنابر آموزههای ایشان، زرتشتیان باید از دینی پیروی کنند که او از آمدن آن پس از خودش خبر داده است.
except [speaking] in the language of his people to state clearly for them".
Accordingly, some have said that the prophet of Iranians and Persian
speakers should be Persian and so he is none other than Zarathustra! This
question has been answered in two stages by descriptive-analytical
method and by library study method.
In the first stage, the claim that according to the Holy Qur'an, Iranians
should follow the religion of Zoroaster, is criticized and the universality
of Islam and its reasons are mentioned. Then, the Holy Qur'an and the
teachings of Islam do not imply this claim and it is proved that no
religion may be followed today despite Islam.
In the second stage, the origin and validity of Zoroastrianism have been
investigated and it has been concluded that this religion is not a complete
and suitable religion for Iranians and Persian speakers, rather, in some
cases, it has been unacceptable. Even following the current Zoroastrians
is contrary to the teachings of the same religion. Since, according to the
teachings of Zoroaster, Zoroastrians must follow the religion that he
announced after him.
Machine summary:
نفی دلالت آیات قرآن بر لزوم پیروی از آیین زرتشت چنانکه گذشت شبههگر برای اثبات اینکه فارسی زبانان باید از دینی پیروی کنند که به زبان فارسی از سوی خداوند آمده است، به آیاتی از قرآنکریم تمسک کرده است.
اینگونه آیات به هیچ وجه دلالتی بر این ندارند که هر قومیباید پیامبری با زبان خود داشته باشد تا گفته شود پیامبر فارسی زبانها زرتشت است و محمد صلیاللهعلیهوآله تنها پیامبر عربها است؛ بلکه این گروه از آیات، فقط میگویند ما بهخاطر اینکه حجت را بر همۀ مردمان تمام کرده باشیم برای هر قوم و طایفهای پیامبری فرستادهایم و بهعبارتدیگر؛ هیچ طایفهای را بدون حجت و پیامبر نگذاشتهایم و این میتواند به دو صورت بوده باشد.
مؤلف تاج العروس میگوید: «مجوس بر وزن صبور مردی بود با گوشهای کوچک که برای ملت مجوس دینی وضع کرد و مردم را به آن فرا خواند؛ بهطوریکه برخیها گمان کردهاند آن «زردشت» فارسی نیست زیرا زردشت بعد از ابراهیم بوده درصورتیکه مجوس دین قدیم است و زردشت بعدها آن را تجدید کرده و تغییراتی داده است» (حسينىزبيدى واسطى، 1414ق، ج16، ص495) طبق بیان فوق زرتشت مصلحی بوده که در میان مجوس ظهور کرده و آیین زرتشت در طول آیین مجوس و از شاخههای آن است که با گذشت زمان گسترشیافته و جایگزین و تنها قرائت از دین مجوس شده است و امروزه از آن تعبیر به دین زرتشتی میشود.