Abstract:
زمینه و اهداف: درراستای تلاش برای فهم میزان نقش عوامل انگیزشی درتقلب تحصیلی دانشجویان، پژوهش حاضر بهمنظور تعیین تاثیرعوامل انگیزشی جهتگیری هدفی شخصی، خود کارآمدی تحصیلی و فشار تحصیلی بر تقلب تحصیلی دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی و روش همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درسال 1395 بودند که از بین آنان ۳۴۰ نفر، بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از مقیاسهای جهتگیریهای هدفی شخصی، خودکارآمدی تحصیلی، فشار تحصیلی و رفتار تقلب تحصیلیMigdly و همکاران. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرم افزار Spss v 16 به صورت آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان دادندکه جهتگیری هدفی تبحری و عملکردگرایی و نیزفشارکلاسی توانستند رفتار تقلب تحصیلی دانشجویان را بهصورت معنیدار پیشبینی کنند. مقدارواریانس تبیین شده تقلب تحصیلی توسط این سه متغییر 0/16 (0/001>P) بود. رابطه رفتار تقلب تحصیلی با جهتگیری هدف تبحری، منفی معنیدار (0/227-) و با عملکردگرایی (0/226-) و فشار تحصیلی (0/195) مثبت معنیدار بود. بین خودکارآمدی تحصیلی و رفتار تقلب تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: میتوان گفت که اگر بخواهیم میزان رفتار تقلبی دانشجویان را با استفاده از راهبردهای انگیزشی کاهش دهیم، بایستی اقداماتی را انجام داد تا جهتگیری هدفی دانشجویان از عملکردگرایی و عملکرد گریزی به تبحرگرائی سوق داده شود؛ و نیز هرچقدر احساس فشار تحصیلی دانشجویان کاهش یابد، احتمال انجام رفتار تقلب تحصیلی آنان کاهش خواهد یافت.
Background and Aims: the aim of this research was identify roles of motivational factors of personal goal orientations, academic self-efficacy and academic press on academic cheating behavior of pharmacy students
Methods: Research method was descriptive and correlational. Statistical population was all of pharmacy students in the medical university of Tabriz in academic year 2015-2016. Statistical sample was 340 student that selected with Stratified random sampling. Instruments were migdly and et al,s scales for personal goal orientations, academic self-efficacy,academic press and academic cheating behavior. the selected data were analyzed by descriptive statistics and step by step multiple regression.
Results: It was found that; mastery and performance goal orientations as well as academic press could predicted the academic cheating behavior meaningfully. Relation of academic cheating with mastery goal orientation was meaningfully negative, and with mastery goal orientation and academic press were meaningfully negative. Academic cheating was not correlated with academic self –efficacy.
Conclusions: If we are going to reduce academic cheating behaviors by motivational strategies among pharmacy students it must do things that their performance and performance avoidance orientations should be shifted to mastery goal orientations. And as much as the academic presses were low, equally the cheating behavior would be low.