Abstract:
مقدمه: در سالهای اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی تربیتی به این باور رسیدهاند که انتظارات و باورهای دانشآموزان پیرامون تواناییهایشان نقشی کلیدی در موفقیت تحصیلی آنان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی در دانشآموزان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه استرس تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS تحلیل شد.
یافتهها: نتایج اثر مستقیم توافقپذیری و گشودگی به تجربه بر خودکارآمدی تحصیلی و اثر مستقیم رواننژندگرایی، وظیفهگرایی و گشودگی به تجربه بر استرس تحصیلی و همچنین اثر استرس تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی را مورد تأیید قرار داد. این نتایج همچنین نشان داد که استرس تحصیلی نقش واسطهای بین ویژگیهای شخصیتی وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی و خودکارآمدی تحصیلی دارد.
نتیجهگیری: در مجموع میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی با کاهش استرس تحصیلی در مواجهه با مسائل استرسزا به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان منجر میشود.
Introduction: In recent years, educators and educational psychologists have come to believe that students' expectations and beliefs about their abilities play a key role in their academic achievement. The purpose of this study was to explain the academic self-efficacy based on personality traits that mediates academic stress in students.
Methods: The present research is descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 Students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling and responded to a questionnaire of academic self-efficacy, a short form of a questionnaire of five major factors and a questionnaire on academic stress. Data were analyzed using structural equation modeling.
Results: The results of the direct effect of agreement and openness on experience on academic self-efficacy and the direct effect of psychosocialism, task-orientedness and openness to experience on academic stress and the effect of academic stress on academic self-efficacy were confirmed. These results also showed that academic stress has a mediator role between personality traits, task-orientedness, openness to experience and psychosocialism and academic self-efficacy.
Conclusions: In general, it can be concluded that personality traits lead to an increase in academic self-efficacy in students by reducing academic stress in facing stressful issues.