Abstract:
پلتفرمهای تور و فعالیت، کسب وکارهای نوینی در صنعت گردشگری هستند که در چند سال اخیر بیشترین اثر را در دیجیتالی شدن بخش تور و فعالیت داشتهاند. هدف این مطالعه دسته بندی مدلهای کسب وکار این پلتفرمها است. در واقع، با توجه به شناخت ناکافی از مدلهای متفاوت کسب وکار پلتفرمهای تور و فعالیت، تحقیق حاضر به دنبال آن است تا اشکال گوناگون بکارگیری و ترکیب عناصر مختلف مدل کسب وکار این پلتفرمها را شناسایی کند. این پلتفرمها در عین شباهت از لحاظ چگونگی خلق، ارایه و کسب ارزش از هم متمایز هستند. برای انجام این مطالعه از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا با اتکا به رهنمودهای تحلیل ریخت شناسی چارچوبی برای شناسایی عناصر اصلی مدل کسب وکار پلتفرمهای تور و فعالیت طراحی شد. سپس، مدل کسب وکار 41 پلتفرم تور و فعالیت براساس چارچوب استخراجی تحلیل محتوا شد. در مرحله بعد، دادههای حاصل با استفاده از تحلیل خوشهای بررسی شد تا مدلهای کسب وکار این پلتفرمها شناسایی شود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که 5 مدل کسب وکار متفاوت را میتوان برای پلتفرمهای تور و فعالیت تعریف کرد: پلتفر مهای جامع، پلتفرمهای استاندارد کارا، پلتفرمهای سفارشی راهنمایان، پلتفرمهای حرفهای تور و پلتفرمهای نظیربه نظیر تجربه محور
Tour and activity platforms as new business phenomena in tourism industry are playing a vital role in digitizing tour and activity sector. This research aims to classify tour and activity platform business models. The emerging nature of these platforms has contributed to their business model to be unclear, at best. Therefore, this paper intends to identify different business model attribute configurations of tour and activity platforms. To carry out the research, a mixed method approach is adopted. First, an innovative framework is developed to identify the main business model elements of tour and activity platforms using literature review, archival studies and case studies. Then, business model of 41 tour and activity platforms is content analyzed using morphological analysis approach. Next, a cluster analysis is followed to classify the platforms into meaningful types. The findings show that 5 different business model types for tour and activity platforms can be recognized: Comprehensive platforms, efficient standard platforms, customized guiding platforms, professional tour platforms, experiential peer-to-peer platforms.
Machine summary:
(Vesa and Van Heck, 2005) هدف از اين مطالعه کاهش اين شکاف شناختي و پاسخ به دو پرسش اساسي است : نخست ، عناصر اصلي مدل کسب وکار پلتفرم هاي تور و فعاليت کدام اند و هريک از اين عناصر چه ويژگيهايي دارد؟ دوم ، دسته بندي 1.
ويژگي هاي اصلي مدل کسب وکار پلتفرمي بعد ويژگي حالات نوع پلتفرم وب محور موبايل محور خلق فعاليت کليدي خدمات داده اجتماع سازي توليد محتوا ارزش قيمت گذار ثابت فروشنده خريدار حراجي مذاکره منبع نظردهي کاربر پلتفرم هيچ کدام ارزش پيشنهادي کارايي ارزش عاطفي ارزش اجتماعي محتواي تبادل محصول خدمت ارائۀ نوع تبادل آنلاين غيرآنلاين ارزش مشارکت کنندگان C2C B2C B2B دامنۀ صنعت عمودي افقي جغرافياي فعاليت جهاني منطقه اي محلي مدل درآمدي کارمزد اشتراک فروش خدمات تبليغ کسب مدل قيمت گذاري ثابت بازار تبعيضي ارزش تبعيض قيمتي ويژگيمحور مکان محور مقدارمحور ساير منبع درآمد فروشنده خريدار طرف سوم هيچ کدام هرچند اين جدول به برخي از مهم ترين ويژگيهاي عمومي اشاره ميکند، ويژگيهاي منحصربه فرد صنايعي مانند صنعت تور و فعاليت در آن منعکس نشده است .
همچنين ، در فرايند کدگذاري، ويژگيها و حالات ديگري از مدل کسب وکار پلتفرم هاي تور و فعاليت شناسايي شده که در جدول ريخت شناسي توشر و لادين منعکس نشده و منحصر به اين پلتفرم ها است (تحليل محتواي استقرايي).
مرحلۀ سوم ، دسته بندي مدل هاي کسب وکار پلتفرم هاي تور و فعاليت : در اين مرحله از روش کمّي استفاده شده تا داده هاي کيفي گردآوريشده با روش هاي مختلف تحليل خوشه اي بررسي شود.