Abstract:
تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی عملکرد دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی» صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق، کلیۀ کاربرانی (متشکل از فرماندهان گردانهای عملیاتی، آموزشی و یگانهای همطراز) هستند که تماس کاری مستقیم با دانشآموختگان دانشگاه داشتهاند. نمونة آماری تحقیق شامل 240 نفر از آنان است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، و طی آن تعداد 134 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ سنجش تواناییهای دانشآموختگان است. این پرسشنامه برگرفته از الگو یا چارچوب رشیدزاده (1391) است که شامل ابعاد ششگانۀ تواناییهای دانشآموختگان در حوزههای علمی-شناختی، روحی، نظامی-پرورشی، اجتماعی، فکری و جسمانی و از منظر کاربران است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد؛ همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 86/0 بدست آمد. برای برازش مدل از نرمافزار LISREL و برای تجزیهوتحلیل سؤالات از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تکگروهی و آزمون فریدمن، با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان عملکرد دانشآموختگان دانشگاه، بهطور معناداری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبهبندی تواناییهای ششگانۀ عملکردی نشان داد که تواناییهای جسمی دانشآموختگان دانشگاه، دارای بالاترین رتبه و تواناییهای علمی-شناختی دارای پایینترین رتبه در میان تواناییهای شاخصهای عملکردی آنها میباشند.
This study aimed to "assess the performance of graduates of a military university". In this applied and descriptive-survey study, 134 participants selected from among 240 users of the university (consisting of commanders of operational and educational battalions and parallel units) who have direct contact with university graduates through random cluster sampling. The data collection tool is a graduates' abilities assessment questionnaire. This questionnaire is based on Rashidzadeh's (1391) model that includes six dimensions of graduates' abilities in scientific-cognitive, spiritual, military-educational, social, intellectual and physical areas from the perspective of users. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 0.86 using Cronbach's alpha coefficient. For fitting the model, LISREL software was used; and for analyzing the questions, Descriptive statistics including frequency, percentage, mean and standard deviation, and inferential statistics including one-way student t-test and Friedman test were used by SPSS software. The results of this research show that the performance of university graduates is significantly higher than the average and in a favorable situation. Also, the ranking of functional six-dimension abilities showed that the physical abilities and scientific-cognitive abilities have the highest and lowest rank among the abilities of their performance indicators, respectively.
Machine summary:
9 شکل ٧: وضعيت شاخص هاي مربوط به تواناييهاي جسمي تجزيه و تحليل استنباطي در اين بخش به منظور آزمون فرضيه ها، از آزمون آماري پارامتريک t تک گروهي براي بررسـي وضـعيت هر يک از تواناييهاي شش گانه و براي مشخص کردن تقدم و تأخر شاخص هاي مربـوط بـه هـر يـک از تواناييها و نيز رتبه بندي کل شاخص هاي عملکردي مربوط بـه کـل توانـاييهـا از آزمـون ناپارامتريـک فريدمن استفاده شده است ، و نتايج آن در جداول ١٢، ١٣، ١٤، ١٥، ١٦ و ١٧ آمده است : وضعيت توانايي علمي-شناختي دانش آموختگان دانشگاه جدول ١٣: تعيين وضعيت توانايي علمي- شناختي (ميانگين فرضي =٣) شاخص ها ميانگين انحراف مقدار t تفاوت درجۀ سطح مؤلفه استاندارد ميانگين ها آزادي معنيداري علمي- شناختي 10/80 0/78 3/73 0/000 133 0/73 بر اساس نتـايج جـدول ١٢، وضـعيت توانـايي علمـي-شـناختي دانـش آموختگـان از منظـر فرماندهان در حد بالاتر از ميانگين فرضي تحقيـق قـرار دارد و مـيتـوان گفـت ايـن توانـايي در وضعيت مطلوبي قرار دارد.