Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازخورد اصلاحی و انگیزه ای بر مسئولیت پذیری و کاهش اهمالکاری دانش آموزان پسر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی پایه ششم شهر خلیل آباد بود. دراین مطالعه ،نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. بدین صورت که ابتدا از بین مدارس مقطع ابتدایی 3 مدرسه و در نهایت از آموزشگاه ستارگان شهر خلیل آباد( 190نفر ) 30 دانش آموزی که نمرات بالایی در پرسشنامه اهمالکای تاکمن(1991) و نمرات پایین در خرده مقیاس مسئولیت پذیری پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CPI-R) کسب کردند، انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش بازخورد انگیزهای دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا به پرسشنامه های تحقیق پاسخ دادند. اطلاعات پس از جمع آوری با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بازخورد اصلاحی و انگیزه ای بر مسئولیت پذیری و کاهش اهمالکاری دانش آموزان پسر موثر است(p<0.05).
Machine summary:
اثربخشی بازخورد اصلاحی و انگیزهای برمسئولیتپذیری و اهمالکاری دانش آموزان پسر امیر طاهری 1 ، نرگس رسولی 2 1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، معاون پرورشی و تربیت بدنی، اداره آموزش و پرورش ، خلیل آباد 2استادیار گروه روانشناسی ، واحد کاشمر ، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول) چکیده هدف پژوهش حاضربررسی تأثیر بازخورد اصلاحی و انگیزهای بر مسئولیتپذیری و کاهش اهمالکاری دانشآموزان پسر بود.
دانشآموزاني كه نسبت به موفقيت و پيشرفت از مسئولیتپذیری پایینی برخوردارند به سختی کار نمیکنند و این منجر به کاهش عملکرد تحصیلی و افت تحصیلی آنان میگردد (آریاپوران، امیری منش و حق طلب، 139 > اهمالكاري دانشآموزان در تكاليف مرتبط با زندگي تحصيلي، پديده شايعي در بين حدود 70 درصد دانش آموزان است دمیتر،سازبو،مایور،فارساس ،کالزاکا 5 s"/>s"/>2015 ؛ فراری، اوکالاگان و 6 n"/>n"/>، 2005).
آنها نیازمند بازخورد از معلم و همکلاسان و تعامل رودرو ب Reduced procrastination Metin, Taris & Meltzer Educational achievement Responsibility Demeter, Szabo, Maior, Farcas, Kalzca, Janos Ferrari, O’Callaghan & Newbegin Sirois.
, Melia-Gordon Stead, Shanahan & Neufeld troia (پیکا، لینکولن پورتر، پانیئون و لینیل 1 ، 1996).
بـر همـين اساس پژوهش گران بـر آن شـدند پژوهشـي بـا هـدف بررسی تأثیر بازخورد اصلاحی و انگیزهای در افزایش مسئولیتپذیری، کاهش اهمالکاری دانش اموزان پسر انجام دهد امید است نتایج تحقیق راه گشای پژوهشه گردد.
جامعه آماری پژوه Pica, Lincoln- porter, Panion & Linnell Richards ,Platt &platt Gipps Kosgeroglu, Acat, Ayranci, Ozabaci &Erkal کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی پایه ششم، شهر خلیل آباد بود.
بنابراین بازخورد اصلاحی ـ انگیزهای بر کاهش اهمالکاری و افزایش مسئولیت پذیری مؤثر است.
Rasouli 2 The aim of this study was to investigate the effect of corrective feedback and motivation on responsiveness and reduced impulsivity in male students.