Abstract:
تمثیل از جمله مباحث مهم در بلاغت قدیم و جدید است که از نظر ساختار به دو بخش تمثیل کوتاه یا فشرده و تمثیل گسترده تقسیم میشود. در تمثیل فشرده و توصیفی که مهمترین انواع آن تشبیه تمثیلی، استعارهی تمثیلی، مثل و اسلوب معادله است از یک یا چند جمله فراتر نمیرود و در اشعار شاعران قدیم تاکنون از جایگاه ویژهای برخوردار است. ولی تاکنون تحقیقی کامل و مجزا در خصوص تمثیل فشرده و انواع آن در غزلیات حافظ به رشته تحریر درنیامده است. پس در این مقاله که با روش کتابخانهای و رویکرد تحلیلی به بررسی تمثیلهای فشرده در غزلیات حافظ، به شیوهی کیفی پرداخته شده است ضمن تعریف تمثیل فشرده و انواع آن و بیان مثالهایی جهت روشن سازی مطلب، در پی پاسخ گویی به سؤالاتی همچون: کاربرد تمثیل فشرده در غزلیات حافظ چگونه است و چه نوع از انواع تمثیل فشرده کاربرد بیشتری دارد؟ میباشد. تمثیلهای فشردهی حافظ بیشتر از نوع استعارهی تمثیلی، اسلوب معادله و مثل میباشد و تشبیه تمثیلی بسیار به ندرت کاربرد دارد.
Allegory is one of the most important topics in old and new rhetoric, which is structurally divided into short or concise allegory and wide allegory. In compact and descriptive allegory, the most important types of which are allegorical allegory, allegorical metaphor, parable and equation style, it does not exceed one or more sentences and has a special place in the poems of ancient poets. But so far a complete and separate research. Compact allegory and its types have not been written in Hafez's sonnets. It seeks to answer questions such as: What is the use of compact allegory in Hafez's lyric poems and what types of compact allegory are most used? Hafez's concise allegories are more of an allegorical metaphor, an equation style, and a parable, and allegorical allegory is very rarely used.
Machine summary:
بررسي تمثيل فشرده در غزليات حافظ / 3 نوشين هنرمند١، علي عشقي سردهي *٢، ابوالقاسم اميراحمدي چکيده تمثيل از جمله مباحث مهم در بلاغت قديم و جديد است که از نظر ساختار به دو بخش تمثيل کوتاه يا فشرده و تمثيل گسترده تقسيم مي شود.
در تمثيل فشرده و توصيفي که مهم ترين انواع آن تشبيه تمثيلي ، استعاره ي تمثيلي ، مثل و اسلوب معادله است از يک يا چند جمله فراتر نمي رود و در اشعار شاعران قديم تاکنون از جايگاه ويژه اي برخوردار است .
بيان مسئله تمثيل در کتب بلاغي قديم و جديد زير مجموعه ي انواع ديگري از آرايه هاي ادبي محسوب مي شده است و نظريات مختلفي در خصوص آن وجود داشته است چنانچه شيري در اين رابطه چنين بيان مي دارد: «در کتابهاي بلاغت قديم تمثيل شاخه اي از تشبيه به شمار رفته است و با تعابير تشبيه ، تمثيل تشبيهي ، استعاره ي تمثيليه از آن ياد شده است .
پيشينه ي پژوهش در خصوص پيشينه ي اين پژوهش بايد اشاره نمود درباره ي تمثيل آثار بسياري اعم از کتاب ها يا مقاله يا پايان نامه نوشته شده است و هرچند که انواع تمثيل فشرده مثل اسلوب معادله در اشعار حافظ به رشته ي تحرير در آمده است اما درباره تمثيل فشرده فقط به مقاله اي با عنوان معرفي أنواع تمثيل فشرده و جست و جوي رد پاي آن در شعر نخستين شعراي زبان فارسي به نگارش احترام رضايي در مجله ي علمي شعر پژوهي دانشگاه شيرازسال ١٣٩٨ مي توان اشاره کرد.