Abstract:
مقدمه: هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دو مفهوم درهم تنیدهای هستند. چرا که میزان مهارتهای اجتماعی نیاز به هوش هیجانی دارد و هوش هیجانی نیز از طریق مهارتهای اجتماعی ظهور مییاید.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی نوجوانان با هوش هیجانی والدین آنها در بین نوجوانان شهر تهران و همچنین، پیشبینی سطح مهارتهای اجتماعی نوجوانان بر اساس هوش هیجانی والدین آنها انجام شد.
روش: روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل کلیه نوجوانان تهرانی (۱۳ تا ۱۷ سال) بود که والدین آنها در قید حیات بودند. نمونه این مطالعه شامل ۱۵۰ نوجوان تهرانی (همراه با والدینشان) بود که از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات علاوه بر پرسشنامه جمعیتشناختی از دو پرسشنامه مهارت اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (۱۹۹۲) و هوش هیجانی گلمن (۲۰۰۱) استفاده شد. از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل رگرسیون چند متغیره از طریق نرمافزار ۲۲ SPSS جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه معناداری بین سطح مهارتهای اجتماعی نوجوان و هوش هیجانی والدینشان وجود دارد (در سطح ۰/۰۵). همچنینی، ۱۴/۴ درصد از واریانس متغیر مهارتهای اجتماعی نوجوان توسط هوش هیجانی والدین تبیین شد. بهصورت دقیقتر طبق تحلیل رگرسیون دادهها، ۳/۹ درصد از واریانس متغیر مهارتهای اجتماعی نوجوان توسط هوش هیجانی مادر و ۰/۵ درصد از واریانس توسط هوش هیجانی پدر برآورد شد.
نتیجهگیری: بنابراین، میتوان گفت بالا بودن هوش هیجانی والدین، رابطه مثبت و معناداری با افزایش سطح مهارتهای اجتماعی نوجوان دارد.
Introduction: Emotional intelligence and social skills are two intertwined concepts as each person's level of social skills requires emotional intelligence and emotional intelligence also emerges through social skills.
Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between adolescents' social skills and their parents' emotional intelligence and to predict the social skills of these adolescents based on their parents' emotional intelligence among adolescents in Tehran.
Method: The method of this study was descriptive- correlational. The study population consisted of all Tehranian adolescents )13 - 17) whose parents were alive. The sample of this study included 150 adolescents (with their parents) in Tehran who were selected through random cluster sampling. In addition to demographic questionnaire, Inderbitzen and Foster's (1992) adolescents' social skills questionnaire and Goleman's (2001) emotional intelligence questionnaire were used. Descriptive statistics indices (mean and standard deviation) and multivariate regression analysis were used for data analysis by SPSS-22 software.
Results: The results showed that there is a significant relationship between adolescent's social skills and their parents' emotional intelligence (Sig=0.05). Moreover, 14.4% of the variance in adolescent social skills was explained by parents' emotional intelligence. More precisely, according to data regression analysis, 3.9% of variance in adolescent social skills was estimated by maternal emotional intelligence and 0.5% of variance by father emotional intelligence.
Conclusion: To conclude, it seems that high parental emotional intelligence has a positive and significant relationship with increasing adolescent social skills.