Abstract:
امروزه مشکلاتی مانند مناسب و به روز نبودن قانون شهرداری برای ادارهی کلانشهرها و شهرهای کشور، مشخص نبودن تعریف و تفکیک وظایف ملی از محلی و تناقضات و عدم هماهنگی موجود در آن، عدم شفافیت و تعیین تکلیف وظایف، حدود اختیارات و مسئولیتها بین ارکان ادارهی امور ملی و محلی، بزرگ شدن دولت و کم توجهی به رفع مسائل و مشکلات مدیریتی شهرها، افزایش مسائل اجتماعی و عدم شفافیت مسئولیت وظایف مربوطه، سطح پایین مشارکت مردم در ادارهی امور شهرها و محلهها موجب شده تا انگیزههای قوی در تمامی بخشهای جامعه به منظور رسیدن به راه حلی عملی و مؤثر به وجود آید. هدف اصلی این مقاله دستیابی به استراتژی همسویی منافع سازمانهای دولتی و غیردولتی در جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری است. سؤال اصلی مقاله این است که موانع اثرگذار در عدم تحقق مدیریت یکپارچه کلانشهر تهران چیست؟ فرضیهای را که برای پاسخگویی به سؤال اصلی در صدد آزمون آن هستیم این است که به نظر میرسد موانع اثرگذار در عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهر تهران متغیرهای ساختاری و متغیرهای مدیریتی درون سازمانهای دولتی و بین سازمانهای دولتی و غیردولتی است. یافتههای مقاله نشان میدهد که بین متغیرهای مدیریتی اثرگذار در عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری تهران و نهادهای دولتی و غیردولتی، رابطه معناداری وجود دارد. تهران به عنوان مرکزیت سیاسی، اقتصادی ایران، از موقعیت خاص و منحصر به فردی برخوردار است، استقرار 15 میلیون نفر جمعیت، فعالیت وزارتخانهها و نهادهای سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حساس و اثرگذار، مهاجرپذیری از کل استانهای کشور، ترافیک، آلودگی هوا، دغدغههای زیست محیطی، تراکم ساختمانها، ابنیه و املاک مسکونی، تجاری، حجم فزاینده خودروها، شبکه عظیم آبرسانی، گاز، برق، تلفن، راهداری تنها بخشی از پیچیدگیها، ظرفیتها و چالشهای پیش روی این منطقه به شمار میرود. این تحقیق از لحاظ ماهیت و روش به صورت توصیفی- تحلیلی است و با توجه به این که شیوه به کار رفته در انجام این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به منظور کشف روابط بین متغیرها و پدیدهها و همچنین گرهگشایی از مسائل و تنگناهای موجود در کلانشهر تهران تدوین شده است. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز مطالعات کتابخانهای و پیمایشی استفاده شده است. جهت ارزیابی شرایط درون سیستمی و برون سیستمی از مدل ترکیبی(SOWT-AHP) بهره گرفته میشود.
Abstract Today, problems such as proper and up-to-date municipal law for the management of metropolises and cities of the country, is not clear the definition and separation of national duties from the local and contradictions and the lack of coordination therein,Lack of transparency and assignment of tasks, limits of authority and responsibilities between the bodies of national and local affairs, enlarging the government and paying little attention to addressing urban governance issues, Increasing social issues and lack of transparency of responsibility for related tasks, low level of people's participation in the affairs of cities and neighborhoodsHas created strong motivations in all sectors of society in order to achieve a practical and effective solution. The main objective of this article is to achieve a strategy of aligning the interests of governmental and non-governmental organizations in achieving integrated urban management. The main question of the article is that what are the barriers to the failure to realize the integrated management of Tehran metropolis? The theory we are testing to answer the main question is that it looks likeThe barriers affecting the failure of the integrated management of the city of Tehran is Structural variables and management variables within government agencies and between governmental and non-governmental organizations. The findings of the paper show that there is a meaningful relationship between managerial variables affecting the lack of realization of integrated urban management in Tehran and governmental and nongovernmental institutions. Tehran has a unique and unique position as the political and economic center of Iran, the deployment of 15 million people, the activities of ministries and political, security, cultural, economic and social institutions that are sensitive and influential, immigration from all provinces country, traffic, air pollution, environmental concerns, congestion of buildings, buildings and residential properties, commercial, volumes of cars, huge water supply networks, gas, electricity, telephone, railways are only part of the complexity, capacities and challenges. It is located in the area. This research is descriptive-analytic in terms of its nature and method and considering that the method used in this research was of a practical nature in order to discover the relationships between variables and phenomena, as well as the knot of issues and bottlenecks in the Tehran metropolis, it has been developed.Library and survey studies have been used to collect required information.In order to evaluate the intra systemic and externally conditions, the combined model (SOWT-AHP) is used.