Abstract:
تحقق تمدن اسلامی هدف نهایی اقامۀ دین در جامعه است. بهرهگیری از منابع غنی دینی و استفاده از دستاوردهای قابل اطیمنان دانش جدید، دو پیشنیاز رسیدن به چنین تمدنی است. تحلیل میراث روایی شیعه، نشان از آن دارد که در میان مفاهیم کلیدی منابع دینی، «ایمان» - نه آنگونه که در اذهان عموم افراد جاگرفته - حقیقتی معجونگونه دارند و در فرایند زمان، بر اساس اصول و ضوابطی معین شکل میگیرند. ایمان مشتمل بر شتابدهندههایی همچون حُسن خُلق است که بهکارگیری آن علاوه بر تقویت ایمان، روابطی حسنه در سراسر جامعه بهوجود میآورد. آنگاه که «مهارت ارتباط صحیح» با «ارکان ایمان از جمله رضایت به تقدیر و توکل»، همراه میشوند آرامش را نه فقط برای فرد که برای جامعه به ارمغان آورده و نسلی تمدنساز تربیت میگردد. وقتی «ایمان» در روابط اجتماعی استحکام یابد، به مؤمن قدرت اقامه دین داده و قرارگرفتن آن تحت سایه ولایت، شکوفایی بسیاری از استعدادهای فرد و جامعه را بهدنبال خواهد داشت. برآیند استحکام روابط اجتماعی و شکوفایی استعدادهای جامعه و رفع موانع اجتماعی، تمدنی است اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری دام ظله در بیانیۀ گام دوم، وارد مرحله دوم آن شدهایم و پژوهش پیشرو با تحلیل محتوای روایات کتاب ایمان و کفر الکافی بر آن است تا با ترسیم نقشه راه اهلبیتD، برشی از الگوی معارف تمدن و حکومتی جهانی را نشان دهد.
The realization of Islamic civilization is the ultimate goal of establishing religion in society. Utilizing the rich religious resources and using the reliable achievements of modern science are two prerequisites for achieving such a civilization. The analysis of the Shiite narrative heritage shows that among the key concepts of religious sources, “faith” - not as it is embedded in the minds of the general public - has a concocting truth and is formed in the process of history, according to certain principles and criteria. Faith includes accelerators such as good manners, the use of which, in addition to strengthening faith, creates good relationships throughout society. When the “right communication skills” are combined with the “pillars of faith, including satisfaction with destiny and trust”, peace is brought not only to the individual but also to society, and a civilizing generation is educated. When “faith” is strengthened in social relationships, it will bestow the believer the power to establish a religion and placing it under the shadow of guardianship will lead to the flourishing of many talents of the individual and society. The result of the strengthening of social relationships and the flourishing of society’s talents and the removal of social barriers is an Islamic civilization which, according to the Supreme Leader, has entered its second step in the declaration of the second step. By drawing the roadmap of the Ahl al-Bayt (A.S), show a slice of the model of world civilization and government.
Machine summary:
برآیند استحکام روابط اجتماعی و شکوفایی استعدادهای جامعه و رفع موانع اجتماعی، تمدنی است اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری دام ظله در بیانیۀ گام دوم، وارد مرحله دوم آن شدهایم و پژوهش پیشرو با تحلیل محتوای روایات کتاب ایمان و کفر الکافی بر آن است تا با ترسیم نقشه راه اهلبیت(، برشی از الگوی معارف تمدن و حکومتی جهانی را نشان دهد.
عقل با کمک نسخه روایی مذکور وقتی با نگاهی اجتماعی به تحلیل زندگی بشر میپردازد متوجه میشود انسان در ارتباط متولد میشود و رشد میکند و آسیب دیده و ترمیم میشود؛ و در نهایت آنگاه که به بلوغ ارتباط خویش دست یابد ایمانش کامل شده و آرامشی پایدار بدست میآورد، هر چه تلاش فرد در بهبود کیفیت ارتباطاتش افزایش یافته و دایره ارتباطاتش را گسترش دهد آرامش حاصل از آن بیشتر و با ثبات تر خواهد شد.
با تأیید چنین حکمی از جانب نقل (حسن بن علی(، 1409: 300) بهدست میآید که با هدایت ولایت فقیه، فرد فردِ جامعه همچون مجموعهای واحد گشته و با هدف پیادهسازی خواستِ خداوند و شکوفا شدن استعدادها و بهتبع پیشرفت همه جانبه مسلمانان دو جهت دنبال میشود: «یک جهت ارتباطات داخلی است، که کمال همبستگی و اتصال و ارتباط آحاد و جناحهای گوناگون را در خودش تامین کند و تمام عالم اسلام یکدست بشوند؛ یک جهت، جهت ارتباطات خارجی است که امت اسلامی باید سعی کند روابط خود را با دنیای غیر مسلمان جوری تنظیم کند که یک ذره تحت فرمان آنها قرار نگیرد (حسینی خامنهای، 1396: 538) ».