Abstract:
امروزه گردشگری یکی از بزرگترین صنایع در سراسر جهان میباشد. اکوتوریسم نیز نوعی از گردشگری پایدار است که هدف آن به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست طبیعی و اجتماعی-فرهنگی است که اکنون بعنوان سریعترین زیر مجموعه ی در حال رشد بزرگترین صنعت جهان مطرح میشود. براساس این تغییرات، نیاز به بکارگیری برنامههای استراتژیک در این زمینه ضروری است. در مطالعه ی حاضر، آبخیز هراز مورد بررسی قرار گرفته است. علت این امر مشخصههای طبیعی منحصر بفرد این حوزه برای اکوتوریسم است، که آنرا یکی از قطبهای اکوتوریسم ایران ساخته است. هدف این مطالعه تامین استراتژیهای مدیریتی برای توسعه ی اکوتوریسم در آبخیز هراز است. در راستای این هدف، نظر به کارآیی ترکیب متدهای AHP و SWOT، آنالیز AWOT مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که رسوم محلی ساده و تعامل مناسب با گردشگرها همچنین، تخریب منابع طبیعی به دلیل توسعه ی زیرساختها به ترتیب مهمترین نقاط قوت و ضعف میباشند. ارائه ی فرصتهای شغلی جدید و تغییر سنتهای محلی مهمترین فرصت و تهدید در این زمینه بود. علاوه بر این، ”افزایش تعداد تبلیغات داخلی و خارجی، تنظیم قوانین جدید مورد نیاز و مدیریت قوانین اجرایی موجود، توسعه ی فرهنگ پاسخگویی گردشگری، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ارائه ی امکانات و امتیازات ویژه سرمایه گذاری، و افزایش سطح آگاهی گردشگران به منظور حفاظت از محیط زیست“ این موارد بعنوان موثرترین استراتژیها در مطالعه حاضر یافت شده اند.
Today tourism is one of the largest industries around the world. Ecotourism is also a type of sustainable tourism whose aim is to minimize the negative effects on the natural and socio-cultural environment, which is now emerging as the fastest growing subset of the world's largest industry. Based on these changes, the need for strategic plans in this area is necessary. In this study, the watershed of Haraz has been studied. The reason for this is the unique natural features of this area for ecotourism, which has made it one of the pillars of ecotourism in Iran. The purpose of this study is to provide management strategies for the development of ecotourism in the watershed of Haraz. In line with this goal, the AWOT analysis was considered to be an effective combination of AHP and SWOT methods. The results show that simple local customs, appropriate interaction with tourists along with natural resources destruction due to infrastructure development are the most important strengths and weaknesses, respectively. Providing new job opportunities and changing local traditions were the most important opportunity and threat in this regard. In addition, "increasing the number of domestic and international advertisements, setting newly required rules and managing the existed executive rules, developing the culture of tourism accountability, inviting domestic and foreign investors, offering special investment opportunities and privileges, and raising tourists` awareness in order to protect the environment. " have been identified cases as the most effective strategies in the present study.