Abstract:
هدف: هدف این تحقیق بررسی عوامل کاهش انگیزه فعالیت پژوهشی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود. روش: روش این پژوهش روش توصیفی از نوع تحلیل عوامل اکتشافی، بود. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان در سال تحصیلی 96-1395 به امر تحصیل و تدریس مشغول بودند، نمونه 220 نفری از دانشجویان پیوسته دوره کارشناسی با عنایت به جدول مورگان و کرجسی و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آمارتوصیفی مانند جدول فراوانی و درصد و نمودار ستونی، میانگین و انحرافمعیار و آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 به کار برده شد و برای کلیه فرضیهها سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی، پس از چرخش عاملهای استخراج شده به شیوه واریماکس، مشخص نمود که پنج عامل (علل اداری و مدیریت سازمانی، علل امکانات محیطی، علل علمی، علل حرفهای و علل فردی) در مجموع 87/62 از واریانس متغیرها را تبیین مینماید. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق پاسخ دهندگان پنج عامل (عوامل اداری، عوامل امکانات محیطی، عوامل فنی، عوامل علمی و عوامل فردی) را عوامل کاهش انگیزه پژوهش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان معرفی کردند.
Purpose: The aim of this study was to investigate the factors that reduce the motivation of research activity in students of Farhangian University of Khuzestan province. Methodology: The research method was a descriptive method of exploratory factor analysis. The statistical population of this study includes all students who were studying and teaching at Farhangian University of Khuzestan province in the academic year of 2016-17, a sample of 220 continuous students of undergraduate course with regard to Morgan and Karajsi table and cluster sampling method. The researcher-made questionnaire was used to collect information. In order to analyze the data, descriptive statistical methods such as frequency table and percentage and column diagram, mean and standard deviation and inferential statistics including exploratory factor analysis test were used using SPSS software version 21 and for all hypotheses the significance level Dari was considered 0.05. Results: The results of factor analysis, after rotating the factors extracted by Warimax method, determined that five factors (administrative and organizational management causes, environmental environmental causes, scientific causes, professional causes and individual causes) in total 62.87 of Explains the variance of variables. Conclusion: According to the research findings, the respondents identified five factors (administrative factors, environmental factors, technical factors, scientific factors and individual factors) as factors reducing the motivation of research from the perspective of students of Farhangian University of Khuzestan province
Machine summary:
17 1/28 ١٣ نبود روابط دلسوزانه و ياري دهنده از سوي اساتيد و کارکنان به دانشجويان 4/12 1/21 ١٤ عدم توانايي در شناخت عرصه هاي قابل تحقيق 3/94 1/17 ١٥ عدم تسلط کافي در مقاله نويسي و تهيه پوستر 4/23 1/26 ١٦ نامناسب بودن نظام انگيزش ، تشويق و حمايت از تحقيقات دانشجويي از سوي مديران 3/75 1/17 ١٧ نامشخص بودن مراجع کمک کننده به دانشجويان در اجراي فعاليت هاي پژوهشي 2/89 1/01 ١٨ عدم حمايت مالي در اجراي طرح ها و برنامه هاي پژوهشي 3/45 1/22 ١٩ اطلاع رساني ناکافي در خصوص منابع ، امکانات و مقررات اداري تحقيقات 4/19 1/29 ٢٠ کم توجهي به خلاقيت هاي دانشجويان و محققين 3/87 1/12 ٢١ تکرار پژوهش هاي مشابه به علت عدم سازماندهي و اطلاع رساني نامناسب 3/56 1/11 ٢٢ نداشتن انگيزه کافي در بين دانشجويان براي انجام تحقيق 3/51 1/15 ٢٣ اعمال نظر شخصي و سليقه اي در تصويب و انتخاب طرح ها و مقالات دانشجويي ٢/٨٥ 0/97 ٢٤ عدم موفقيت در به نتيجه رساندن پژوهش هاي قبلي 3/62 1/26 ٢٥ ضعف دانش و تخصص کافي در استفاده از کامپيوتر 1/92 0/91 ٢٦ عدم وجود بانک هاي اطلاعاتي مفيد دردانشگاه 3/98 1/07 ٢٧ عدم تسلط کافي به روش هاي تحقيق ، آزمون هاي آماري و تهيه پرسشنامه ٤/٢٢ 1/31 (به تصویرصفحه رجوع شود) ٢٨ ضعف کار گروهي در بين دانشجويان 3/44 1/12 ٢٩ نبود آمار دقيق و به هنگام در دانشگاه 3/78 1/32 ٣٠ نداشتن دانش و تخصص اوليه در نظريه هاي علمي رشته خودم 4/11 1/31 ٣١ نداشتن دانش و تخصص اوليه در حوزه مسائل تربيتي 3/36 1/15 ٣٢ نداشتن دانش کافي در حوزه نگارش و ادبيات فارسي 3/51 1/16 ٣٣ کمبود امکانات سخت افزار و نرم افزار رايانه اي و آزمايشگاهي مناسب 4/22 1/32 ٣٤ پيچيده بودن مراحل اجراي پژوهش و تحقيق 3/44 1/14 ٣٥ عدم تسلط کافي به زبان خارجي 3/78 1/16 همانگونه که ملاحظه مي شود، در بررسي پاسخ هاي مرتبط با گويه هاي پرسشنامه ، گويه "٩" (عدم اعتقاد به مفيد بودن پژوهش هاي دانشجويي) با ميانگين پاسخ ٤/٣٧، در رده اول مهم ترين آيتم موردنظر قرار گرفته است و در رده انتهايي، گويه "٢٥" (ضعف دانش و تخصص کافي در استفاده از کامپيوتر) با ميانگين پاسخ ١/٨٥، قرار دارد.