Abstract:
هدف: ویژگیهای شخصیت، الگوهای معینی از رفتار و شیوههای تفکر است که نحوه سازگاری شخصیتی را با محیط تعیین میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش یکی از عوامل زیست شناختی (گروه خونی) در ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی انجام شد، تا شاید در جهت تعیین عوامل و ریشههای رفتار انسان موثر واقع گردد.
روش: پژوهش حاضر با هدفمقایسه ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی دانش آموزان دختر براساس گروههای خونی انجام شد. روش پژوهش علی- مقایسهای بود. بدین منظور از بین تمامی دانش آموزان دختر 18-15 سال شهرستان طارم سفلی (150 دانش آموز)، 68 دانش آموز با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و پس از تعیین گروههای خونی در چهار گروه خونی قرار گرفتند، وپرسشنامه هوش هیجانی اسپیریاشرینگ، و پرسشنامه شخصیتی هگزاکو در مورد هر یک از آنها اجرا شد. در پایان دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای موجود در متغیر هوش هیجانی با گروههای خونی A، B، AB وO با توجه به F (725/1=F، 171/0=P) به دست آمده نشان داد، بین هوش هیجانی دختر با گروههای خونی مختلف، تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده از تحلیل دادهها نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی، دانش آموزان دختر براساس گروههای خونیA، B، AB و O تفاوت معناداری وجود ندارد.
purpose: Characteristic features are certain patterns of behavior and thinking patterns that determine how personality is adapted to the environment. The purpose of this study was to investigate the role of one of the biological factors (blood type) in personality traits, emotional intelligence and academic motivation, in order to determine the factors and roots of human behavior. Method: The purpose of this study was to compare the personality characteristics and emotional intelligence of female students based on blood groups. The research method was causal-comparative. For this purpose, among all 15- to 18-year-old girl students in Tarom Province (150 students), 68 students were selected by cluster sampling method. After determining the blood groups, they were divided into four blood groups, and the Spear Scarification Emotional Inventory, And Hexaquo's personality questionnaire for each of them. At the end, the collected data were analyzed using one-way ANOVA using SPSS software. Findings: Findings in the emotional intelligence variable with blood groups A, B, AB, and O according to F (F = 1.725 = 1, P = 0.17) showed that there was no significant difference between emotional intelligence of girls with groups There is no significant difference between the different blood types. Discussion: The findings of the data analysis showed that there is no significant difference between the personality traits and emotional intelligence in female students based on blood groups A, B, AB and O.
Machine summary:
روش : پژوهش حاضر با هدف مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و هوش هيجاني دانش آموزان دختر براساس گروه هاي خوني انجام شد.
نتيجه گيري: يافته هاي به دست آمده از تحليل داده ها نشان داد بين ويژگي هاي شخصيتي و هوش هيجاني ، دانش آموزان دختر براساس گروه هاي خونيA،B ،AB و O تفاوت معناداري وجود ندارد.
ويژگي هاي شخصيتي- هوش هيجاني- گروه هاي خوني- دانش آموزان دختر ١ کارشناسي ارشد مشاوره و راهنمايي، قزوين ، ايران ٢ استاديار بيماري هاي عفوني ، گروه بيماري هاي عفوني، دانشگاه علوم پزشکي تهران ، ايران (نويسنده مسئول )gmail.
با توجه به مطالب فوق و با توجه به بررسي مجدد ماهيت آسيب شناسي هاي رواني در مقطع کنوني٢١-(پروين و جان ، ترجمه جوادي و کديور، ١٣٩١) و نيز تجديد علاقه در دهه اخير و گرايش محققان اخير به بررسي نقش مسائل زيست شناختي در خصوصيات مسائل روان شناختي، پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش يکي از عوامل زيست شناختي(گروه خوني) در ويژگي هاي شخصيتي، هوش هيجاني و انگيزش تحصيلي انجام شد، تا شايد در جهت تعيين عوامل و ريشه هاي رفتار انسان مؤثر واقع گردد.
نتايج به دست آمده در مطالعه حاضر نشان داد که بين ويژگي هاي شخصيتي و مؤلفه هاي آن ، و هوش هيجاني با گروه هاي خوني تفاوت معناداري وجود ندارد.
به طور کلي با توجه به يافته ها و نتايج به دست آمده در پژوهش حاضر ميتوان نتيجه گرفت بين ويژگي هاي شخصيتي و هوش هيجاني دانش آموزان دختر براساس گروه خوني، تفاوت معناداري وجود ندارد.