Abstract:
بحث تکرار در سطح کلام از دیرباز مورد توجّه علمای ادب قرار گرفته است؛
بعضی کثرت تکرار را از معایب سخن دانسته و گروهی دیگر در لطف تکرار» سخن
راندهاند. در این مقاله به اختصار, نظر قدما و نوپردازان به ویژه فرمالیستها موردتوجه
قرار گرفته و سپس ساختمان تکرار و نقش نحوی آن در اثر گران سنگ مثنوی مولوی
بررسی شده است. پوشیده نیست که بخش زیادی از موسیقی دل انگیز غزلیّات شمس
و مثنوی مولوی,» زاییدة این تکرارهاست. به همین جهت» شایسته مینمود که این
موضوع از حیث زبانی مورد بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر ضمن بیان اهمیت جمال
نمایی تکرارء به ساختمان مکرّرها در اقسام کلمه میپردازد و با تقسیم بندی آنها در
گونههای متوالی ناقص» متباین» نقش نحوی و اهمیّت آنها را در سطح کلام مورد
بررسی قرار میدهد.
The issue of redundancy at speech level has been the focus of attention for belletrists. Some belletrists regard over-occurrence of redundancy as a deficiency while others have talked in favor of redundancy. The present article brings to the focus the opinions of the past and modern belletrists particularly formalists very briefly. Then it analyzes the structure of redundancy and its syntactic function in a masterpiece, i.e. Mathnavi Manavi. It is widely known that the majority of alluring music of Shams Qazals (lyric poems) and Mathnavi Manavi is the result of redundancy. Therefore, it would be proper to analyze this issue from linguistic point of view. The present article tackles the issue of aesthetics of redundancy and analyzes their structure in different parts of speech and through classifying them in consecutive, incomplete and contradictory types analyzes their syntactic function and significanceat speech level.