Abstract:
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاه-های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه-ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش عالی پژوهش محور با 123 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی همگرا آن نیز مورد تایید قرار گرفت. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ نظام آموزش عالی پژوهش محور دارای دو بعد «ساختاری و اداری و آموزشی و پژوهشی» است. بعد ساختاری و اداری دارای ده بعد و بعد آموزشی و پژوهشی دارای سیزده بعد میباشد که بعد ساختاری و اداری دارای بیشترین رتبه و بعد آموزشی و پژوهشی دارای کمترین رتبه است.
The general purpose of this study was to identify and rank the dimensions of the research-based higher education system in Islamic Azad universities of Mazandaran province. This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The statistical population consisted of managers and deputies of units, managers and deputies of faculties, heads of departments and faculty members of Islamic Azad universities of Mazandaran province in the number of 700 people using stratified random sampling method. Based on Cochran's formula, 248 people were selected as a sample. A researcher-made questionnaire with research-based higher education with 123 questions was used to collect data. The face and content validity of the tool was confirmed by experts and its convergent validity was also confirmed. Their combined reliability and Cronbach's alpha value were also calculated above 0.7, which was confirmed. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. the results showed that; The research-based higher education system has two dimensions: "structural and administrative and educational and research". The structural and administrative dimension has ten dimensions and the educational and research dimension has thirteen dimensions, of which the structural and administrative dimension has the highest rank and the educational and research dimension has the lowest rank.
Machine summary:
رهبري علمي و تحول گرا، مديريت کيفيت ، سازمان مشارکتي، توانمندسازي، مسئله محوري، کار گروهي، مديريت دانش ، مشتري محوري، ارزيابي مشارکتي، شايسته سالاري و آزاد انديشي از مهمترين عوامل الگوي آموزش هاي پژوهش محور است ؛ صمدي و مهماندوست قمصري (١٣٩٠)، در پژوهشي با عنوان «رويکرد پژوهش محور در کتاب هاي سال اول دوره متوسطه و مقايسه آن با اهداف آموزشي کتب موردنظر» نشان دادند که ؛ مولفه هاي رويکرد پژوهش محور عبارتند از: حل مساله ، کنجکاوي، تفکر انتقادي، تشريک مساعي، موضوعات درسي ميان رشته اي و ارتباط عمودي و افقي ميان دروس ، عدم قطعيت در بيان يافته هاي علمي، ارتباط محتوا با تجربه دانش آموزان ، مهارت هاي شناختي سطوح بالا، سواد اطلاعاتي و سعه صدر و تحمل شکست ؛ جعفري و احمدي (١٣٨٩)، در پژوهشي با عنوان «بررسي نقش آموزش عالي در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب » نشان دادند که ؛ آموزش عالي از طريق ده مولفه (کارآفريني و نوآوريهاي تکنولوژيکي، تشکيل و تقويت سرمايه فکري و انساني، همکاريهاي بين دانشگاه و صنعت ، مديريت دانش ، سياستگذاري و برنامه ريزي استراتژيک ، زيرساخت هاي سرمايه اي، زيربنايي و توسعه اي، مديريت اطلاعات ، زيرساخت الکترونيکي، تحول فکري، نهادي و ساختاري، نظام حقوقي و قانوني حامي و مشوق داراييهاي فکري) ميتواند در اقتصاد دانش موثر باشد و شکيبايي و همکاران (١٣٨٨)، در پژوهشي با عنوان «ارائه مدلي براي ايجاد دانشگاه پژوهشي در نظام آموزش عالي ايران » نشان دادند که ؛ صلاحيت ها و ارتباطات بين المللي و بين فرهنگي، آزادي و مسئوليت علمي اجتماعي، توان خلق منابع و ثروت ، تمرکز بر بازتاب هاي ملي و فراملي، به روزسازي زيرساخت هاي علمي پژوهشي، تعهد به بهگزيني و آموزش و پرورش بين رشته اي حدود ٥٠ درصد از واريانس مشترک در ساخت دهي مدل يک دانشگاه پژوهشي را تبيين مينمايند.