Abstract:
زمینه: آموزش الکترونیکی، علیرغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بیعدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مولفه های بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/ 0 بدست آمده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، تواناییهای ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامههای آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشتهها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشتهها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و میزان بیعدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/ 3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است.
نتیجه گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء تواناییهای دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی و درسی در تمامی رشتهها، میتوان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند.
Background: E-learning, despite its great development and benefits, has led to the digital divide and, consequently, educational injustice. Therefore, the purpose of this study is to build tools and measure injustice in e-learning.
Method: The research method is descriptive survey that the statistical population of the study includes all students of the electronic unit of Islamic Azad University and the sampling method is a class proportional to the volume that based on Cochran's formula 302 people were randomly selected for research. The research instrument is a researcher-made questionnaire on the dimensions and components of injustice in e-learning, which has content validity and its validity coefficient based on Cronbach's alpha is 0.94 and for data analysis from descriptive statistics (average) and inferential (factor analysis and t-test) were used.
Results: The research findings showed that the dimensions of injustice measurement tools in e-learning include improper distribution of hardware facilities, improper distribution of software facilities, unequal abilities of students, poor implementation of laws and regulations related to scientific and research violations. The impossibility of proper implementation of e-learning programs in all courses and disciplines and the impossibility of proper electronic evaluation in all courses and disciplines, which explains 82% of the variance of the tool and the amount of Justice in e-learning in the study population (3.57) is higher than the theoretical average (3).
Conclusion: Through the equitable distribution of hardware and software, enhancing students' abilities, adhering to scientific and research ethics, developing the ability to implement and evaluating curricula across all disciplines, we can help develop the ethics of higher education.