Abstract:
آموزش مجازی مشارکت و مداخله والدین را بیش از پیش افزایش میدهد. به ویژه در شرایطی که تمام زمان به این نوع آموزش اختصاص یابد. پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل موثر در اجرای برنامه درسی مجازی از دیدگاه والدین پایه اول و دوم دوره ابتدایی میباشد. جهت انجام این پژوهش، از رویکردکیفی و روش پدیدار شناسی استفاده شده است و مصاحبه نیمهساختار یافته، به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات میباشد. جامعه این پژوهش تمامی اولیا منطقه 13 و 15 استان تهران بوده که از این جامعه به صورت تصادفی نمونهای 15 نفری تا به اشباع دادهها انتخاب شد. مضامین اصلی و فرعی آن با روش کدگذاری استخراج گردید. یافته ها شامل سه مضمون اصلی : نقش والدین ،نقش معلمان و نقش زیر ساختهای شبکهی اجتماعی میباشد. که هر کدام شامل تعدادی زیر مضمون میباشد که عبارتند از: نقش والدین (آگاهی والدین از روشهای آموزشی و روانشناسی، علاقهمندی به آموزش فرزندان، نقشهای دیگر مادر)، نقش زیر ساختهای شبکه اجتماعی (قطع و وصل شدن مداوم، عدم جذابیت برنامه، کمبود امکانات برنامهها و سرعت کم شبکه) و نقش معلمان و اهمیت آن در فعالیت آموزش مجازی. تحلیل نتایج نشان میدهد والدین برای اجرای موفق در آموزش مجازی، نقش خود را وابسته به فعالیت معلم میدانند.
Virtual education increases parental involvement and intervention more than ever. Especially in a situation where all the time is devoted to this type of training. The present study is to investigate the factors affecting the implementation of the virtual curriculum from the perspective of first and second grade elementary school parents. To conduct this research, a qualitative approach and phenomenological method have been used and semi-structured interviews are used as data collection tools. The population of this study was all parents in the 13th and 15th districts of Tehran province. From this population, a sample of 15 people was randomly selected until the data were saturated. Its main and sub-themes were extracted by coding method. Findings include three main themes: the role of parents, the role of teachers and the role of social network infrastructure. Each of which includes a number of sub-themes, which are: the role of parents (parents' awareness of educational methods and psychology, interest in educating children, other roles of the mother), the role of social network infrastructure (cut And the constant connection, lack of attractiveness of the program, lack of program facilities and low network speed) and the role of teachers and its importance in e-learning activities. The analysis of the results shows that parents consider their role to depend on the teacher's activity for successful implementation in e-learning.