Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های کوانتومی بر سبک تفکر و رفتار تسهیم دانش مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهر اصفهان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات ترکیبی اکتشافی است که ماهیت کمی و کیفی دارد. دربخش کیفی از روش تحلیل مضمون به صورت استقرایی و در بخش کمی از روش شبه آزمایشی با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی را کلیه مدیران دوره متوسطه اول و دوم دخترانه شهر اصفهان در سال 1399 تشکیل دادند که تعداد آنها شامل 228 نفر بود و 40 نفر از آنها به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر ابتدا محتوای آموزشی مهارت های رهبری کوانتومی از طریق تحلیل مضمون آتراید استرلینگ به دست آمد و در نهایت محتوای آموزشی از یک مضمون فراگیر (مهارت های رهبری کوانتومی)، هفت مضمون سازمان دهنده (مهارت نگاه کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی و زیست کوانتومی) و 32 مضمون پایه تشکیل و اعتباریابی شد. شاخص روایی محتوایی کلی قالب مضامین 85/0 به دست آمد و مقدار ضریب هولستی (96/0) برآورد گردید. همچنین ضریب همبستگی دو رشته ای به دست آمده از بسته آموزشی 78/1 برآورد شد و اعتبار درونی و بیرونی محتوای آموزشی مهارت های رهبری کوانتومی تایید گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ- واگنر که اعتبار محتوایی آن توسط متخصصین مورد تأیید قرار گرفته است و دارای پایایی بالای 70/0 می باشد و پرسشنامه رفتار تسهیم دانش وندن هوف و ون وینن با ضرایب بار عاملی بالاتر از 6/0 و پایایی 86/0 بود. بر اساس نتایج به دست آمده، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر سبکهای تفکر، میزان ارائه دانش و نمره کل تسهیم دانش معنی دار بود (05/0 P≤). ولی تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان دریافت دانش معنی دار نبود (06/0=P) و آموزش مهارتهای رهبری کوانتومی بر دریافت دانش اثربخش نبوده است.
The aim of this study was to determine the effectiveness of quantum skills training on thinking style and knowledge sharing behavior of girls' high school principals in Isfahan. This research is a type of exploratory combined research that has a quantitative and qualitative nature. In the qualitative part, the theme analysis method was used inductively and in the quantitative part, the quasi-experimental method was used with the control group.. The statistical population of the quantitative part of this study consisted of all principals of the first and second secondary schools for girls in Isfahan in 1399, whose number included 228 people and 40 of them were selected as a sample as available. In the present study, first the educational content of quantum leadership skills was obtained through the analysis of Atrid Sterling and finally the educational content of a comprehensive theme (quantum leadership skills), seven organizing themes (quantum vision skills, quantum thinking, Quantum sense, quantum cognition, quantum action, quantum trust, and quantum bio) and 32 basic themes were formed and validated. The total content validity index of the theme template was 0.85 and the value of Holst coefficient (0.96) was estimated. Also, the correlation coefficient of the two disciplines obtained from the training package was estimated to be 1.78 and the internal and external validity of the quantum leadership skills training content was confirmed. Measurement tools in this study are Sternberg-Wagner Thinking Styles Questionnaire, the content validity of which has been approved by experts and has a reliability of more than 0.70, and the Wenden Hoff and Van Winen Knowledge Sharing Behavior Questionnaire with Factor load coefficients were higher than 0.6 and reliability was 0.86. Based on the results, the difference between the experimental and control groups in terms of thinking styles, knowledge presentation and total knowledge sharing score was significant (P≤0.05). However, the difference between the experimental and control groups in terms of knowledge acquisition was not significant (P= 0.06) and training in quantum leadership skills was not effective in receiving knowledge.
Machine summary:
com@nadi٢٢٤٨ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٨/١٠ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٤/٤ 13 Evaluating the effectiveness of quantum leadership skills training on thinking style and knowledge sharing behavior of school principals Fateme Razi, Student of Educational Management, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
همچنين مطالعه اي ديگر با عنوان بررسي تعيين سهم نسبي مؤلفه هاي رهبري کوانتومي بر رفتارهاي کارآفريني کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان انجام شده است و نتايج آن نشان داد که مؤلفه هاي ديدن کوانتومي ، تفکر کوانتومي، احساس کوانتومي ، شناخت کوانتومي، عمل 1 Quantum thinking 2 Quantum feeling 3 Quantum knowing 4 Quantum acting 5 Quantum trust 6 Quantum being 16 کوانتومي، وجود کوانتومي و اعتماد کوانتومي پيش بيني کننده افزايش نوآوري ، ارتباطات ، ريسک پذيري ، خودشناسي و شناسايي فرصت کارکنان بوده اند (٢٠١٥ ,Salimi &Mirsafian ).
در واقع سازمان هاي کوانتومي، از قابليت به حداکثر رساندن مزاياي شبکه اي بودن ، يعني سرعت و انعطاف پذيري برخوردارند و در آنها ارتباطات ، چند جهته و کارکنان ، چند مهارته هستند و اعتماد در سطح بالا است (٢٠١٨ ,Wang &Qian, Yan, Wan, Liang, Dong ) و استفاده از مهارت هاي کوانتومي ، روش هاي علمي و ابتکاري جديدي را براي حل تعارضات و تغيير در سبک تفکر کارمندان ايجاد ميکند.
بنابراين مديران علاقمند به توسعه مدارس و سازمان آموزش و پرورش مي توانند با استفاده از مهارت - هاي کوانتومي ، روش هاي علمي و ابتکاري جديدي را براي حل تعارضات و تغيير سبک تفکر و رفتار تسهيم دانش کارمندان ايجاد کنند.