Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر به روش فلسفه برای کودکان بر تفکر زیباییشناختی و نمره نقاشی دانشآموزان دوره ابتدایی در شهر شیراز صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر شیراز در سال 96-1395 بود و تعداد نمونه 106 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مطالعۀ حاضر با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. در این مطالعه سه گروه حضور داشت که در مدت ده جلسه آموزش دیدند. گروه اول، گروه آموزش هنر به روش آموزش فلسفه برای کودکان، گروه دوم، آموزش هنر به روش توضیحی و گروه سوم آموزش هنر به روش رایج را دریافت نمودند. آزمون زیباییشناختی پیرسون (1994) و نمره نقاشی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعاقبی توکی نشان داد دانشآموزانی که به روش آموزش فلسفه برای کودکان، هنر را آموزش دیده بودند، افزایش معنی داری در سطح تفکر زیباییشناختی در بخش پاسخ کتبی (در مقایسه با گروه توضیحی) و در بخش پاسخ شفاهی (در مقایسه با گروه رایج) داشتند. همچنین دانشآموزانی که به روش آموزش فلسفه برای کودکان، آموزش دیده بودند نمرۀ نقاشی بالاتری از نظر معلمان و متخصص هنر گرفتند.
Machine summary:
Sequeira &Reznitskaya, Glina, Carolan, Michaud, Rogers (٢٠١٢) به بررسي تأثير آموزش فلسفه براي کودکان بر رشد استدلال هاي فردي دانش آموزان کلاس پنجم ابتدايي پرداختند.
بنابراين پژوهش حاضر درصدد است که به بررسي تأثير آموزش هنر به روش آموزش فلسفه براي کودکان بر تفکر زيباييشناختي و نمره نقاشي دانش آموزان ابتدايي بپردازد، همچنين اين پژوهش به دنبال ارائه راهکار کاربردي براي آموزش هنر ميباشد تا مورد استفاده نهاد تعليم وتربيت قرار گيرد.
جدول ٢- نتايج بررسي تأثير آموزش هنر به روش فلسفه براي کودکان بر نمره کتبي و شفاهي تفکر زيباييشناختي در مقايسه با گروه آموزش به شيوه رايج و توضيحي با کنترل پيش آزمون (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول ٢ نشان ميدهد پس از کنترل پيش آزمون نمره کتبي تفکر زيباييشناختي، بين گروه هاي مختلف از نظر نمره پس آزمون تفکر زيباييشناختي (کتبي) تفاوت معنيداري وجود دارد )٢=df، ٦٩٥=F و ٠٠١≤P(.
جدول ٤- نتايج بررسي تأثير آموزش هنر به روش فلسفه براي کودکان بر نمره نقاشي دانش آموزان (نمره دهي معلمان ) در مقايسه با گروه آموزش به شيوه رايج و توضيحي با کنترل پيش آزمون (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که جدول ٤ نشان ميدهد پس از کنترل پيش آزمون نمره معلمان ، بين گروه هاي مختلف از نظر مجموع نمره نقاشي تفاوت معنيداري وجود دارد (٢=df، ٦٦٢=F و ٠٠١≤P).
The Necessity of Mediation of Art in Teaching philosophy to children.