Abstract:
هدف این تحقیق، شناسایی میزان تأثیر بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد و ارتقای عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. این تحقیق، از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق، شامل کارآفرینان برتر ورزشی شهر تهران، شامل تولیدکنندگان و توزیعکنندگان عمدۀ محصولات ورزشی بود و از میان آنها، 103نفر بهعنوان نمونۀ آماری از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی پرسشنامه 68/0و پایایی آن 85/0=α بهدست آمد. در این تحقیق از آمار توصیفی برای تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی و از آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون دوربین-واتسون و آزمون رگرسیون خطی، استفاده شد. در نهایت، یافتههای تحقیق و همچنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که هر یک از ابعاد هفتگانۀ بازاریابی کارآفرینانه (بهجز بعد اهرم کردن منابع) تأثیر مثبت و معناداری در ایجاد و ارتقای عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی دارند.
The current study aimed at identifying the effect of entrepreneurial marketing on the creating and enhancing the performance of small and medium sport enterprises. This study was descriptive-survey. The statistical population consisted of top sport entrepreneurs in Tehran city including wholesale producers and distributors of sporting goods and 103 subjects were selected as the sample by simple random sampling method. The data were collected via a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were found to be 0.68 and α=0.85 respectively. In this study, descriptive statistics were used to analyze demographic variables and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient, Durbin-Watson test, and linear regression test were applied. Finally, the findings and the results of regression test indicated that all 7 dimensions of entrepreneurial marketing (except for resource leveraging) had significant and positive effects on creating and enhancing the performance of small and medium sport enterprises.