Abstract:
آموزش و توسعه مربیگری ورزشی فرایندی پیچیده و پویاست. هدف از این پژوهش توسعه الگوی کیفی چارچوب آموزش و توسعه مربيگري ورزشی بود. به این منظور، از رویکرد نظریه داده بنیاد نوخاسته (پدیدارشونده) استفاده شد تا بررسی شود که چه جنبهها و عواملی در آموزش و توسعه مربیگری ورزشی مهم هستند و اینکه آموزش، ارزیابی و توسعه مربیگری ورزشی چگونه باید باشد؟ مقولههای مربوط به آموزش و توسعه مربیگری ورزشی در قالب یک پژوهش کیفی استخراج شد. جمع آوری داده از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختار یافته و عمیق با خبرگان باسابقه و فعال در آموزش مربیان (18 مصاحبه شوندة خبره) انجام شد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. متن مصاحبهها خوانده شد و پس از آن کد گذاری روی متنها انجام شد. ترکیب مقولههای اصلی منجر به توسعه الگویی شامل جنبههای مهمی از آموزش و توسعه مربيگري ورزشی شد. مهمترین عناصر این الگو شامل: جذب و پذیرش؛ مدیریت آموزش؛ فرایند توسعه و ارتقاء مربیان؛ آموزش مستمر و بلندمدت؛ بازخورد مستمر؛ تربیت مربی پیشرفته؛ و همچنین بازدارندهها بود. این الگو میتواند برای آموزش و توسعه مربيگري ورزشی استفاده شود و نقشة راهی برای پژوهشیهای آینده در حوزه مربیگری ورزشی فراهم کند.
The process of sports coach education and development (SCED) is complex and dynamic. The purpose of this investigation was to develop a model for SCED framework. For this purpose, an emergent (emerging) grounded theory approach was used to explore what aspects and factors are important in SCED, and how the education, evaluation and development of sports coaching should be. Themes on SCED were derived by a qualitative study. Data collection was performed through semi-structured and in-depth interviews with experienced experts involved in coach education (N = 18 expert interviewees) who selected by using a purposeful sampling procedure. The transcripts of interviews were read and then coding was done. Synthesizing the main themes led to the development of a model, consisting important aspects of SCED. The most important elements of the model include: recruitment and admission; educational administration; the process of coaches’ development and promotion; long-term coach education; continuous feedback; trained advanced coach; as well as barriers. The model can be used in sports coach education and development and provide roadmaps for future research on sports coaching.