Abstract:
هدف: درخواست افراد جامعه ایران برای انجام جراحی زیبایی رو به فزونی است. مطالعات زیادی نشان میدهند که جراحی زیبایی ابعاد روانشناختی زیادی دارد. این پژوهش، به هدف واکاوی ریشههای این رفتار در جامعه ایران انجام شده است. روششناسی: به منظور پژوهش، 21 نفر از زنان جوان کمتر از 40 سال مورد مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 سوال قرار گرفته و دادههای حاصل از مصاحبهها، پس از مکتوب شدن، به روش پدیدارشناسانه ون منن تحلیل و 464 جزء کدگذاری شدند و مجموعاً 678 کد گذاشته شد. یافتهها: حاصل کدگذاری، 26 مقوله و 7 کد محوری و 4 کد گزینشی بود. کدهای گزینشی با توجه به تئوری روانکاوی استخراج شدند. در نهایت، مدلی مبتنی بر کدهای گزینشی در تبیین رفتار درخواست جراحی زیبایی ارائه شده است. بحث و نتیجهگیری: تصویر بدنی منفی در همه مصاحبهشوندگان به چشم میخورد که با بیرونیشدن شفقت به خود به معنای «شفقت به خود مبتنی بر ظاهر» همراه است. حساسیت فرد به قضاوت اجتماع بیشترین فراوانی را در میان مقولهها داشت و فرافکنی دیدگاه خود به جامعه، مکانیسمی دفاعی است که بیشترین تکرار را در نمونه مورد مطالعه نشان میدهد. مدل ارائه شده در این پژوهش بیان میکند که وقتی تصویر خود منفی در کنار حساسیت به قضاوت اجتماع قرار میگیرد، شفقت به خود مشروط به ظاهر شده، و درخواست برای انجام جراحی زیبایی افزایش مییابد. این مدل به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
Background and Aim: The demand for Iranian society for cosmetic surgery is increasing. Many studies show that cosmetic surgery has many psychological dimensions. This study aims to investigate the roots of this behavior in Iranian society.
Methods: 21 young women under 40 years of age were interviewed in a semi-structured interview and the data obtained from the interviews, after being written, were analyzed by the Van-Manen phenomenological method. 464 segments were coded.
Results: The result of coding was 26 categories, 7 core codes, and 4 selective codes. Selective codes were extracted according to psychoanalytic theory. Finally, a model based on selective codes is presented to explain the behavior of requesting cosmetic surgery.
Conclusion: The negative body image is seen in all interviewees, which is accompanied by the expression of self-compassion, meaning "self-compassion based on appearance." The sensitivity of the individual to the judgment of society was the most common among the categories and the projection of his view of society is a defense mechanism that shows the most frequency in the sample. The model presented in this study states that when negative self-image is placed next to sensitivity to community judgment, compassion appears to be conditional, and the demand for cosmetic surgery increases. This model has been discussed in detail.
Machine summary:
مدل ارائه شده در اين پژوهش بيان ميکند که وقتي تصوير خود منفي در کنار حساسيت به قضاوت اجتماع قرار ميگيرد، شفقت به خود مشروط به ظاهر شده ، و درخواست براي انجام جراحي زيبايي افزايش مييابد.
سوالات استفاده شده در مصاحبه نيمه ساختاريافته (به تصویر صفحه رجوع شود) رديف شرح سؤال 1 از نظر شما و جامعه يک ظاهر دوست داشتني، خواستني، و زيبا چطور ظاهري است ؟ 2 نقش اجتماع در وضعيت ظاهري يک فرد را چطور ميبينيد ؟ در تصميم براي جراحي زيبايي، خانواده ، دوستان ، رسانه ها مثل ماهواره ، گروه هاي مرجع مثل همسالان ، و سلبريتيها چقدر تاثيرگذار 3 هستند؟ 4 به نظر شما يک فرد ممکن است چه احساساتي نسبت به بدنش داشته باشد؟ 5 با توجه به شناختي که داريد بيشترين تمايل به تغيير در بدن به کدام قسمت مربوط ميشود؟ 6 برخي وقتي خودشان را در حمام ميبينند، نگرش مثبتي نسبت به خود ندارند.