Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و بررسی کتاب سواد رسانهای دوم متوسطه است. این پژوهش از انواع پژوهشهای کیفی و به روش پدیدارشناسی میباشد. مشارکت کنندگانی در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند که، تجربه ی برنامه درسی کتاب سواد رسانهای دوم متوسطه را داشتهاند؛ بدین معنی که این کتاب را یا آموزش دادهاند و یا تحت آموزش این کتاب بودهاند. میدان پژوهش شامل سه گروه معلمان، کارشناسان امور رسانه و دانش آموزان دوره متوسطه میباشند. به منظور انجام نمونهگیری، از نمونهگیری نظری استفاده شده است که این نوع نمونهگیری نوعی نمونهگیری هدفمند است که تا زمان رسیدن به حالت اشباع ادامه یافت و در نهایت 16 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش مصاحبه نیمه ساختار مند بود. و برای اعتبار بخشی به دادهها و نتایج به دست آمده از پژوهش بعد از انجام مصاحبه و پیاده سازی آن، دادهها و تفسیر از آنها در اختیار مشارکت کنندگان در پژوهش، قرار گرفت تا آنان صحت دادهها و تحلیل از آن را تایید کنند. دادهها بر اساس تحلیل محتوا به گونه کدگذاری: کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرا گرفتند. یافتههای تحقیق در برگیرنده ی 5 مضمون اصلی که شامل "تغییر و تحول دنیا”، "تغییر و پیشرفت روزانه فناوری"، "تقویت تخصصی افراد، "ایجاد و افزایش سواد انتقال و دریافت پیام در افراد"، "آشنایی افراد با زندگی دیجیتال "بدست آمده است.
Abstract: The main purpose of this study is to analyze the second high school media literacy book. This research is a kind of qualitative research and phenomenological method. Participants in this study were those who had the experience of a secondary school literacy textbook; This means that this book has either been taught or has been taught in this book. In order to perform sampling, theoretical sampling was used. This type of sampling is a purposeful sampling that continued until saturation and finally 16 people were selected as a sample. The research data collection tool was a semi-structured interview. In order to validate the data and results obtained from the research, after conducting the interview and implementing it, the data and their interpretation were provided to the participants in the research, so that they could confirm the accuracy of the data and its analysis. Data were analyzed based on content analysis: open, axial and selective coding. Findings of the research include 5 main themes which include "Change and transformation of the world", "Daily change and advancement of technology", "Specialized strengthening of people", "Creation and increase of literacy in transmitting and receiving messages in people", "Familiarity of people with digital life" have been obtained.