Abstract:
در این مطالعه به بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بخش رادیولوژی فک و صورت، استفاده از سیستم آرشیو و انتقال تصاویر و نرمافزارهای آموزشی در ارتقای میزان بهبود کیفیت آموزش اصول تشخیصی پرداخته شده است. در این مطالعه مداخله-ای، جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان دندانپزشکی که واحد رادیولوژی 2 عملی را گذرندهاند و دستیاران رادیولوژی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد (39N=). ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد که به بررسی مقایسهای روشهای معمولی و دیجیتال (همراه با سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر) برای تهیة گرافی پرداخته شده است. همچنین نرمافزاری برای آموزش لندمارکهای آناتومیک در کلیشه پانورامیک تهیه شد و تاثیر آن بر روی آموزش دانشجویان ارزیابی گردید. در آنالیز پرسشنامههای سیستم دیجیتال، در مواردی مانند کاهش تکرار، کیفیت تشخیصی، قدرت تغییر دانسیته و کنتراست، نسبت به سیستم کانونشنال با 05/0P < اختلاف معناداری را نشان داد ولی در مواردی مانند زمان رسیدن گرافی دست بیمار و زمان نوشتن گزارش با 05/0<P اختلاف معنا داری را نشان نداد. برای ارزیابی نرم افزار آموزشی از دانشجویان امتحان گرفته شد و نتایج، اختلاف معنا داری را نشان داد. با توجه به نتایج به دست آمده، سیستم دیجیتال و سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر در ارتقای آموزشی و درمانی موثر بوده است و همچنین استفاده از نرم افزارهای آموزشی تاثیر به سزایی در افزایش یادگیری دانشجویان دارد
In this study, the efficacy of digital radiography, PACS, and educational software in improving the quality of education’s diagnostic principles has been evaluated. In an interventional study, the population was a total number of undergraduate dental students and dent maxillofacial residents who continued their study at radiology department of Ahvaz Jundishapur dental school (N=39).The data gathering tools were two researcher-made questionnaires that compared conventional system and digital system (with PACS).Also a software for anatomic landmarks tracing in panoramic views were prepared and its educational efficacy on improving student learning was evaluated as well. There were significant differences between conventional system and digital system on ”Reduction of retake rate”, “Diagnostic quality” , “Changes in density and contrast”, … (P value 0.05) on “The patient's arrival time graph” and “report writing time”. Moreover, evaluation of educational software for students tested and the results showed significant difference. Digital radiography, picture archival, and communication system were effective in improving quality of teaching and even patient’s management and also the use of educational software has a significant influence on increasing student knowledge