Abstract:
به دنبال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، دستاندرکاران آموزش عالی ناگزیر از ارائه آموزش در بستر نظامهای اتوماسیون و سامانههای آموزش برخط شدند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از ارائه آموزش برخط در بحران کرونا بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات، استفاده از پرسشنامه مصاحبه نیمهساختارمند بود. بر این اساس، با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش معیار، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از آموزشهای برخط استفاده مینمایند، انتخاب شدند و بر اساس اشباع نظری نهایتاً 22 نفر مصاحبه شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دستهبندی موضوعی، در 4 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی شامل آموزشی (مشتمل بر پنج مضمون فرعی؛ ایجاد فرصت و تجربه جدید آموزشی، ارتقای سواد رسانهای، تغییر مسئولیت یادگیری، تغییر در شیوه تدریس اساتید و کاهش مشارکت در یادگیری)، زیرساخت (مشتمل بر چهار مضمون فرعی؛ قطع و وصل اینترنت، دسترسی همگانی به اینترنت، کیفیت صدا و تصویر و وضعیت پشتیبانی)، انعطافپذیری (مشتمل بر دو مضمون فرعی آزادی عمل دانشجویان و عدم محدودیت زمانی و مکانی) و اقتصادی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی؛ خرید اینترنت، خرید سخت افزار و صرفهجویی در زمان و هزینه ایاب و ذهاب) طبقهبندی شدند. با توجه به مشکلات و معایبی که توسط دانشجویان عنوان گردید، ارتقای زیرساختهای تحت شبکه جهت ارائه آموزش برخط ضرورت مییابد.
With the outbreak of the coronavirus and the subsequent closure of universities and higher education centers in Iran, higher education officials were forced to offer education through learning management systems and online education systems. The main purpose of the present study was to investigate the lived experience of postgraduate students of Shiraz University regarding online education during the Covid-19 crisis, relying on phenomenological methods. Data collection was done using semi-structured interviews. Accordingly, based on a targeted sampling approach and standardized method, graduate students who used online education were selected, and 22 students were finally interviewed upon reaching data saturation. Interview analysis was performed using a Colaizzi model and thematic analysis method. After extraction and categorization of the themes, 4 main themes including 14 sub-themes were obtained. The main themes included education (including five sub-themes: creating new educational opportunities and experiences, promoting media literacy, changing learning responsibility, changing teaching methods, and reducing participation in learning) , infrastructure (including four sub-themes: Internet connection issues, lack of public access to the Internet, poor quality of audio and video, and poor system support), flexibility (including two sub-topics: student freedom of action and lack of time and space restrictions), and economy (including four sub-themes: Internet connection fees, buying hardware, saving time, and transportation cost). Due to the problems and disadvantages mentioned by the students, it is necessary to upgrade the network infrastructure to provide quality online education.