Abstract:
شدت رقابت در سازمان ها، بهرهگیری از روشهای جدید و تعاملی یادگیری و یاددهی را لازم و ملزوم یکدیگر ساخته است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی شاخص های مولفه های یاد دهنده و یاد گیرنده و بررسی تاثیر مولفه های یادگیرنده بر یاد دهنده و همچنین بررسی تاثیر مولفه های یاد دهنده بر یاد گیرنده می باشد. در این پژوهش برای شناسایی معیارها و بیان روابط بین آنها، پس از مطالعه پژوهش های مرتبط وبا استفاده از رویکرد کیفی کلایزی هفت مرحله ای ومصاحبه با 12 نفر از خبرگان دانشگاهی دارای مدرک دکتری مدیریت و جمع آوری وتحلیل داده ها با توجه به مولفه های اصلی یادگیرنده و یاددهنده ،مفاهیم اثرگذاربر یادگیرندگی و یاد دهندگی مشخص شدند و سپس پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 200 فقره بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید.داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار plsمورد تجزیه و تحلیل شدند که نتایج نشان داد که مولفه های یاد دهنده بر یادگیرندگی تاثیر دارند که به ترتیب بالاترین سهم برای ارزشها به مقدار271/0انرژی هیجانی به مقدار 238/0، ایدهها به مقدار236/0 دیدگاه قابل یاددهی به مقدار234/0 و سازه قاطعیت در تصمیمگیری به مقدار225/0 اختصاص دارد. وهمچنین مولفه های یاد گیرنده بر یاد دهندگی نیز تاثیر مثبتی داشتند که به ترتیب بالاترین سهم برای نگرش سیستمی به مقدار 286/0 تسلط فردی به مقدار247/0 یادگیری تیمی به مقدار242/0، چشمانداز مشترک به مقدار230/0 و سازه مدلهای ذهنی به مقدار219/0 اختصاص دارد.
The intensity of competition in organizations has made the use of new and interactive methods of learning and teaching necessary for each other. The purpose of this study is to identify and prioritize the indicators of teaching and learning components and to investigate the effect of learning components on the learner and also to investigate the effect of teaching components on the learner. In this study, to identify the criteria and express the relationships between them, after studying related research using a seven-stage qualitative approach and interviewing 12 university experts with a doctorate in management and collecting and analyzing data according to the main components Learner and teacher, the concepts affecting learning and teaching were identified and then a researcher-made questionnaire of 200 items was distributed and collected among the statistical population. Data were analyzed using structural equation method and pls software, which showed the results. The teaching components have an effect on learning, which has the highest share for values of 0.271, emotional energy of 0.238, ideas of 0.236, memorable views of 0.234, and the structure of determination in decision making of 0.225, respectively. . Learner components also had a positive effect on teaching, with the highest contribution for systemic attitude of 0.286, individual mastery of 0.247, team learning of 0.242, shared vision of 0.230 and structure of mental models of 219, respectively. / 0 is assigned.
Machine summary:
داده هـا بـا اسـتفاده از روش معادلات ساختاري و نرم افزار نسخه سوم smartpls مورد تجزيه وتحليل واقع شدند کـه نتـايج نشـان داد کـه مؤلفـه هاي ياددهنده بر يادگيرندگي تأثير دارند و به ترتيب بالاترين سهم براي ارزش ها به مقدار ٠/٢٧١، انرژي هيجاني بـه مقـدار ٠/٢٣٨، ايده ها به مقدار ٠/٢٣٦، ديدگاه قابل ياددهي به مقدار ٠/٢٣٤ و سازه قاطعيت در تصميم گيري به مقـدار ٠/٢٢٥ اختصاص دارد؛ و همچنين مؤلفه هاي يادگيرنده بر ياددهندگي نيز تأثير مثبتي داشتند که به ترتيب بالاترين سـهم بـراي نگرش سيستمي به مقدار ٠/٢٨٦، تسلط فردي به مقدار ٠/٢٤٧، يادگيري تيمي به مقدار ٠/٢٤٢، چشم انداز مشـترک بـه مقدار ٠/٢٣٠ و سازه مدل هاي ذهني به مقدار ٠/٢١٩ اختصاص دارد.
در الگـوي ارائه شـده آن هـا علاوه بر مؤلفـه هاي سـازمان ياددهنـده تيچـي، اعضـاي دانشـگاه (ياددهنـدگان و يادگيرنـدگان )، مشارکت اعضاي دانشگاه در يادگيري متقابل ، فراهم سازي زمينه يادگيري متقابـل ، الگـوي ذهنـي 1 De pietro et al 2 Thomas 3 Beltadze 45 دانشگاه ، الگوي ذهني رهبر، زيرساخت ارتباطي و نهادينه سازي ارزش ياددهي و يادگيري به عنوان مؤلفه هاي دانشگاه ياددهنده معرفي شده اند.
ضرايب تأثير سازه هاي برون زا بر درون زاي مدل ياددهنده 59 در نهايت ، با توجـه بـه انـدازه گيري ابعـاد مـوثر بـر يادگيرنـدگي و ياددهنـدگي، مـدل نهـايي پژوهش استخراج گرديد که نشان دهنده مدل تعاملي مناسب بين يادگيرنده و ياددهنـده حاصـل از اين پژوهش ميباشد که در نمودار ٤ نشان داده شده است .