Abstract:
در نظامهای حقوقی که برپایهی دین استوارند، تفکیک مفهوم جرم (تجاوز به حقوق دیگران و جامعه) و گناه (تعدی نسبت به شریعت خدا) دشوار است؛ چرا که قانونگذار الهی، هر دو را ممنوع میکند. در حقوق مزدیسنا بهنظر میرسد درک و تشخیص این تمایز دشوارتر از سایر نظامهای دینی باشد؛ چرا که ارتکاب هر یک از محرمات مجازاتی را در پی دارد؛ کتاب هشتم دینکرد مانند مادیان هزار دادستان یک کتاب صرفاً حقوقی نیست، در این کتاب علاوه بر ذکر عناوینی از گناه و تاوان آنها که در متون دیگر پهلوی به آنها اشاره شدهاست، به انواعی دیگر از گناهان و همچنین به نوعی از تاوان برمیخوریم که مجرم میتواند با انجام کار کشاورزی و چوپانی، تاوان گناه خود را بپردازد. در این مقاله کوشش میشود تا نشاندهد در هوسپارم و سگادم نسکِ دینکرد هشتم علاوه بر گناهانی که در دیگر متون حقوقی مطرح است چه گناهان دیگری مطرح میشود، نیز تاوان گناه در این نسکها چه تفاوتی با دیگر متون پهلوی دارد و همچنین ذکر گناهانی که به تاوان آنها اشاره شده و گناهانی که فقط از آنها نامبرده شده است.
In non-religious legal systems, crime and guilt are two separate categories, and there is no direct relation between them. Crime seen in relation to other people in society; But in legal systems based on religion, it is difficult to separate the concept of crime and sin; Because the origin of them is the same and laws of God forbids them. The nature of these laws in these systems, is the same, and there is no distinction between crime them (crime and sin) except in the enforcement. How ever, Mazdisna's law, it seems more difficult to understand this distinction than other religious systems. That with committing any of the taboos carries a penalty; big part of Dinkard's eighth book allocated to sins and punishments in Zoroastrianism. In these sections, we confront to sins that are not mentioned in other Zoroastrian texts. In addition to flogging and fines, which are mentioned in other texts, in this book also see a kind of punishment that the guilty for his guilt punished by forcing him to work-farming and shepherding.
Machine summary:
زبان شناخت ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی )، سال دوازدهم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٤٠٠، ٢٣١ز٢٥٣ گناهان و تاوان آن ها براساس نسک های حقوقی هوسپارم و سگادم کتاب هشتم دینکرد رحیم کلهر * محمود طاووسی ** چکیده در نظام های حقوقی که برپایه ی دین استوارند، تفکیک مفهوم جرم (تجاوز به حقـوق دیگـران و جامعه ) و گناه (تعدی نسبت به شریعت خدا) دشوار است ؛ چرا که قانونگذار الهی ، هر دو را ممنوع می کند.
در حقوق مزدیسنا به نظر می رسد درک و تشخیص این تمایز دشوارتر از سـایر نظام های دینی باشد؛ چرا که ارتکاب هر یک از محرمات مجازاتی را در پی دارد؛ کتاب هشتم دینکرد مانند مادیان هزار دادستان یک کتاب صرفاً حقوقی نیست ، در این کتاب علاوه بر ذکـر عناوینی از گناه و تاوان آن ها که در متون دیگر پهلوی به آن ها اشاره شده است ، به انواعی دیگر از گناهان و همچنین به نوعی از تاوان برمی خوریم که مجرم می تواند با انجام کار کشاورزی و چوپانی ، تاوان گناه خود را بپردازد.
یک تقسیم بندی کلی از گناه در دینکـرد هشـتم آمـده اسـت کـه ترتیـب آن بـا دیگـر کتب پهلوی متفاوت می باشد، و نوع تاوان آنها مشخص شده است ، درجـات ایـن گناهـان چنین ذکر شده است : “ud abar wiz⅛rišn Λ y⅛t [ud] b⅛z⅛ ud xwar ud arduš ud ήyrišt ud ⅛grift ud adwad⅛d win⅛h pad fšνč΄s ud k⅛r p⅛difr⅛h ud ΄w΄nag Λ aspaštar ud srήšήčaran⅛m ud čiyήn ab⅛g- wizišnΛh Λ harw dή” (Madan, 1911: 742).