Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان آنلاین بر مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی دختران نوجوان شهر گچساران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 50 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (ICSQ، 1391)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (BAI، 1961) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کیز و ماکیارمو (SWQ، 2002) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان آنلاینتأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای ارتباطی (001/0=P)، سازگاری اجتماعی (001/0=P) و بهزیستی هیجانی (001/0=P) دختران نوجوان دارد که اثرات آن در مرحله پیگیری نیز پایدار است. بنابراین، استفاده از این برنامه برای بهبود مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی کابردی به نظر میرسد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of online emotion regulation training on communication skills, social adjustment, and emotional wellbeing among adolescent girls of Gachsaran city. The research method was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population included all Secondary school students in Gachsaran in the academic year 2020-2021. Using the purposive sampling method, 50 students were selected according to the inclusion and exclusion criteria and were randomly assigned to the experimental and control groups. Data collection tools included MonjemiZadeh Interpersonal Communication Skills Questionnaire (2012), Bell Social Adjustment Questionnaire (1961), and Keyes & Magyar-Moe’s subjective well-being (2002). Repeated measures analysis of variance were used to analyze the data. The results showed that online emotion regulation training has a significant effect on improving communication skills, social adjustment, and emotional well-being of adolescent girls, and its effects in the follow-up phase are also stable (P
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ١، شماره پياپي ٧٠، فروردين ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(1), 2022 اثربخشي آموزش تنظيم هيجان آنلين بر مهارت هاي ارتباطي ، سازگاري اجتماعي و بهزيستي هيجاني دختران نوجوان شهر گچساران The effectiveness of online emotion regulation training on communication skills, social adjustment and emotional wellbeing among adolescent girls of Gachsaran city طاهره احمدزاده Taherh Ahmadzadeh Ph. D Student of General Psychology, Department of دانشجوي دکتري روان شناسي عمومي ، گروه مشاوره و روان شناسي، Counseling & Psychology, Faculty of humanities sciences, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Shahrekord, دانشکدة علوم انساني ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد شهرکرد، شهرکرد، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي آموزش تنظيم هيجان آنلاين بر effectiveness of online emotion regulation training on مهارت هاي ارتباطي، سازگاري اجتماعي و بهزيستي هيجاني دختران communication skills, social adjustment, and emotional wellbeing among adolescent girls of نوجوان شهر گچساران انجام شد.
1: Eather, Morgan & Lubans 2: Kieling 3: Rosenbaum, Tiedemann, Ward, Curtis & Sherrington 4 .
McAneney, Tully, Hunter, Kouvonen, Veal, Stevenson & Kee 4 .
Eisenberg اثربخشي آموزش تنظيم هيجان آنلاين بر مهارت هاي ارتباطي ، سازگاري اجتماعي و بهزيستي هيجاني دختران نوجوان شهر گچساران The effectiveness of online emotion regulation training on communication skills, social adjustment and emotional … پيگيري پايدار است .