Abstract:
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی در ادارات ورزش و جوانان فارس انجام شد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش مجازی و در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس به تعداد 320 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع (30 نفر) و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران، 175 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و دربخش کمی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گرد آوری دادهها دربخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمی، پرسش نامه محقق ساخته برمبنای مقیاس پنج گزینهای لیکرت بود. روایی صوری پرسش نامه از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان به تایید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از کد گذاری باز ، کد گذاری محوری و کدگذاری انتخابی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونهای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بعد و13 مولفه و57 شاخص منجر شد. مدلی شش بعدی درجهت ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت استقرار آموزش مجازی ارائه شد و درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت.
Introduction: The aim of this study was to provide an electronic readiness assessment model for the establishment of virtual education in sports and youth Sports and Youth of Fars Province.research methodology: The statistical population in the qualitative part included experts in the field of virtual education and in the quantitative part included managers and employees of sports and youth departments of Fars province to 320 people. The sample size was estimated in the qualitative part according to the saturation principle (30 people) and in the quantitative part using the Cochran's formula, 175 people. Purposeful sampling was used to select the sample in the qualitative part and stratified random sampling was used in the quantitative part. The data collection tools in the qualitative part were semi-structured interviews and in the quantitative part, the researcher-made questionnaire was based on the Likert five-choice scale. The face validity of the questionnaire was confirmed through experimental implementation and the content validity was confirmed through expert judgment. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.84. For data analysis in the qualitative part, open coding, axial coding and selective coding were used, and in the quantitative part, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and one-sample t were used.Findings: The results led to the identification of 6 dimensions, 13 components and 57 indicators. A six-dimensional model for assessing e-readiness for the deployment of e-learning was presented and its degree of appropriateness was confirmed by experts with 95% confidence by experts.
Machine summary:
نام گذاري مولفه هاي شناسايي شده بر اساس شاخص ها ميزان اثر عامل مولفه شاخص (درصد واريانس ) زيرساخت سخت افزاري 8/441 37-35-39-41-40 فن آوري زيرساخت نرم افزاري 6/983 7-6-42-36-38 نوين گرايي در آموزش و افزايش سواد رايانه اي 6/976 23-24-26-5-9-8 پداگوژيکي ارزشيابي 5/713 28-27-25 مديريتي و نگرش مثبت و توسعه مديريت تيمي و مشارکتي 5/611 14-13-30-29 استراتژيکي استقرار مديريت دانش و تدوين برنامه راهبردي و عملياتي 5/462 17-18-15-16-12 منابع انساني و سرمايه گذاري و تامين بودجه و بازاريابي 5/189 22-20-19 پشتيباني جذب نيروي انساني ماهر و پشتيباني فني ، آموزشي و سازماني 4/624 47-46-45 ارتقاي فرهنگ سازماني و اشاعه فرهنگ نتوکراسي(اينترنت گرايي) 4/593 54-44-48 فرهنگي - اجتماعي شناخت آداب و رسوم شبکه اي 3/131 57-56-55-53 رعايت قوانين و مقررات فردي و سازماني 3/019 33-32-1-2-3-4 جهاني شدن و توسعه فن آوري اطلاعات در سطح بين المللي 2/721 21-49-50-31-34 بين المللي دستيابي به توسعه پايدار 2/432 52-51-11-10-43 سوال دوم : مدل مناسب براي ارزيابي آمادگي الکترونيکي جهت استقرار آموزش مجازي کدام است ؟ براي بررسي اين سوال ، در ادامه جهت آزمون ميزان انطباق و همنوايي بين سازه نظري و سازه تجربي پژوهش ، از آزمون تحليل عاملي تاييدي با استفاده از تکنيک مدل يابي معادله ساختاري (SEM) استفاده شد.
7. Bagheri Majd, R, Sedghi Bukani, N (2017), Designing an e-learning preparation model in the educational system of Islamic Azad University of Mahabad, Scientific Research Quarterly of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Year 7, Issue 4, Summer 2017, Pages 149 to 172.