Abstract:
از آن جایی که بازاریابی رابطه مند یک ضرورت بنیادی برای دستیابی به مزیت رقابتی به شمار میرود؛
امروزه شرکتهای با عملکرد برتر در صنایع خدماتی، به واسطه ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت با
مشتریان و جلب وفاداری آنها جهت نیل به این مهم تلاش میکنند. بر همین اساس این پژوهش به نقش
بازاریابی رابطه مند در نیل به میل به مزیت رقابتی در صنعت بیمه میپردازد. پژوهش حاضر با توجه به
هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این -
پژوهش بیمه گذاران شرکت بیمه ایران در شهر تهران میباشند. برای نمونهگیری از روش نمونه گیری
خوشهای چندمرحلهای استفاده شده و تعداد نمونه مورد نظر 410 نفر بهدست آمد. برای تجزیه وتحلیل
دادهها و آزمون فرضیات و مدل تحقیق از نرم افزارهای SPSS و LISREL با به کارگیری آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تاثیرگذار
بودن تاکتیکهای بازاریابی رابطه مند بر متغیرهای کیفیت خدمات و کیفیت ارتباطات میباشد. کیفیت
خدمات اثر مثبتی بر کیفیت ارتباطات داشته و کیفیت ارتباطات اثر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد.
بنابراین تاکتیکهای بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی شرکت از طریق کیفیت خدمات و کیفیت ارتباطات
اثر مثبت و معناداری دارد. روابط دوجانبه و متقابل بین بیمه گذاران و شرکتهای بیمه در نتیجه اجرای
بازاریابی رابطه مند برقرار شده که نقش مهمی در موفقیت این شرکتها ایفا میکند.
Since relationship marketing is a fundamental necessity for achieving a competitive advantage, today companies with superior performance in various industries, through close and long time relationships with customers, maintain and gain their loyalty-to try to achieve this important thing. Accordingly, this study addresses the role of relationship marketing in achieving competitive advantage in the insurance industry. The current research has purpose of applicable And data collection for the study was descriptive – survey. The sampling population for this study is the policyholders of Iran insurance company in the city of Tehran. For the sampling, Multi-Stage clustered sampling has been used 410 samples of people were obtained. For data analysis, hypothesis and model testing we use the structural equation modeling and confirmatory factor analysis through Spss and Lisrel Statistical software.The results showed that Relationship marketing tactics have effect on service quality and relationship quality variables. Service quality have positive effect on relationship quality and relationship quality have significant and positive effect on competitive advantage. Therefore, Relationship marketing tactics through service quality and relationship quality have significant and positive effect on competitive advantage. Bilateral and reciprocal relations between insurers and insurance companies have established due to the implementation of relationship marketing, which plays an important role in the success of these companies.
Machine summary:
استادیار، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٨/٢٨ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/١٠/٢١ چکیده از آن جایی که بازاریابی رابطه مند یک ضرورت بنیادی برای دست یابی به مزیت رقابتی به شمار می رود؛ امروزه شرکت های با عملکرد برتر در صنایع خدماتی، به واسطه ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت با مشتریان و جلب وفاداری آن ها جهت نیل به این مهم تلاش می کنند.
در خصوص اهمیت این موضوع می توان ذکر کرد که توجه به مشتری سنگ بنای نظریه های مدیریت بازاریابی نوین شناسایی شده است ؛ لذا محققان تأکید می کنند که پیروی از اصول بازاریابی رابطه مند می تواند سهم عمده ای در حفظ و نگهداری مشتریان کنونی و در نتیجه سودآوری شرکت داشته باشد که به عنوان یک مزیت رقابتی ٢ ممتاز تلقی می شود [٤].
مطالعات تجربی نشان داده است که تاکتیک های بازاریابی رابطه مند بر کیفیت خدمات و رضایت مشتریان اثر مثبت و معناداری دارد که این موضوع در هر دوی کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه در بخش خدمات مالی به چشم می خورد [٢٦].
Designing a Loyalty Model for Insurance Companies' Car Insurance Customers by Emphasizing the Role of Relationship Marketing Links.
Effects of Relationship Marketing on Customer Retention and Competitive Advantage: A Case Study on Grameen Phone Ltd. Asian Business Review, ١(١): ٩٧-١٠٢.
The effect of relationship marketing on service quality and customer satisfaction in the hospitality sector in Ghana: The moderating role of service Providers emotional intelligence.
Effects of Relationship Marketing Strategies on Customer Responses in Iran's Banking Industry: Role of Mediator the Relationship Quality.